Hopp til innhald

MKUF501B Dramapedagogikk

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi en dypere forståelse av dramapedagogikk, og videreutvikle en grunnleggende basis for dramaundervisning og dramapedagogisk forskning.

Emnet er tredelt:

  1. Gjennom praktiske demonstrasjoner, teoretiske leksjoner og selvstudium undersøker studentene sentrale utviklingstrekk innen dramapedagogikk. Teori og praksis fra både norsk og internasjonal fagekspertise blir dekket.
  2. Introduksjon til metodikken "Fra tekst til teater": hvordan lages forberedende workshoper og evt. etterarbeid til teaterforestillinger.
  3. Å forske i og gjennom drama og dramapedagogiske metoder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sentrale begreper, trender og fagutvikling innen dramapedagogikken
  • har inngående kunnskap om historiske og generelle utviklingstrekk innen dramapedagogikken
  • har inngående kunnskap om dramapedagogikkens rolle i undervisning, utdanning, kunst, kultur og samfunn
  • har inngående kunnskap om å utforske, diskutere og problematisere filosofiske, kunstfagdidaktiske og kunstneriske tradisjoner i feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruk av dramapedagogiske metoder på ulike samfunnsområder
  • kan reflektere kritisk og konstruktivt om fagområdets teori og praksis
  • kan anvende drama som forskningsmetode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og analysere dramaundervisning på ulike samfunnsarenaer på grunnlag av fagteori
  • kan gjøre greie for fagområdets uttrykksformer og kunstfagdidaktiske metoder på ulike samfunnsområder, (eller samfunnsarenaer)
  • kan vurdere og kunne ta i bruk ulike tilnærminger til forskning

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår gjennom workshop, forelesninger og seminarer. Studiet forutsetter aktiv deltaking i undervisning, selvstendige litteraturstudier og at studentene bidrar med egne workshop og seminarframlegg. Det forventes at studentene danner kollokviegrupper.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk læringsaktivitet 1 i par: Utvikling, gjennomføring og analyse av et dramaforløp for en bestemt målgruppe. Studentene skal utvikle og gjennomføre innledningsfasen (1 time) til et prosessdrama for en tenkt målgruppe. Forløpet skal gjennomføres enten med målgruppen eller med andre studenter på masterstudiet.
  • Obligatorisk læringsaktivitet 2 i par: Utvikle, gjennomføre og analysere av en workshop i «Fra tekst til teater» for en bestemt målgruppe. Studentene skal utvikle og gjennomføre innledningsfasen (1-1,5 time). Workshopen skal gjennomføres enten med målgruppen eller med andre studenter på masterstudiet.

Nærmere retningslinjer foreligger ved emnestart.

Alle obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet ikke blir godkjent, får studenten en (1) mulighet til ny innlevering/gjennomføring innen gitt frist før eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen, over 5 dager. Studenten skal analysere et praktisk arbeid i forhold til fagteori, med omfang ca. 4000 ord. Lærerne gir ikke veiledning i forbindelse med gjennomføringen av hjemmeeksamen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler