Hopp til innhald

MOØ223 Metode og forskningsdesign

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi kunnskap om forskningsdesign og metode som skal forberede studentene til å gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid; masteroppgaven. I emnet inngår grunnleggende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsdesign, og innføring i kvalitative og kvantitative metoder. Emnet skal gi innsikt i sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger og koble dette opp mot vitenskapelige metoder og metodevalg. I denne delen inngår også etikk og refleksjoner knyttet til forskningsetiske valg og personvern. Studentene skal få innsikt i hvordan å utarbeide et forskningsdesign (forskningsproblem, utvalgsstrategi og valg av metode). Studentene får innføring i ulike metoder innen kvalitativ forskning, som etnografi, observasjon og intervju og ulike intervjuteknikker, og hva som skaper validitet og reliabilitet i kvalitativ forskning. Det gis også innsikt i casestudie-forskning. Videre får studentene innføring i kvantitative metoder. Det gis en introduksjon i kvantitativ statistisk analyse, som inkluderer deskriptiv analyse, estimering, regresjonsanalyse og hypotesetesting. Studentene skal få kunnskap og praktisk forståelse av reliabilitet og validitet innen kvantitativ forskning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Ved fullføring av kurset, har studenten:

  • avansert kunnskap om vitenskapsteoretiske problemstillinger og hvordan disse er relatert til valg av metoder og gjennomføring av forskningsprosjekt og kunnskap om forskningsetikk.
  • avansert kunnskap om hvordan å utarbeide et forskningsdesign til et selvstendig forskningsarbeid
  • inngående kunnskap om sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ og kvantitativ forskning
  • kunnskap om hvordan å forberede, organisere og skrive en masteroppgave innenfor 30 ECTS
  • forskningsetiske problemstillinger

Ferdigheter

Ved fullføring av kurset, kan studenten:

  • utarbeide og gjennomføre datainnsamling og kritisk evaluere ulike datakilder
  • anvende sentrale metoder og teknikker innen kvalitativ forskning.
  • vurdere validiteten, styrker og svakheter i et kvantitativt forskningsdesign
  • utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid knyttet til private eller offentlige organisasjoner som undersøkelsesobjekt og anvende kunnskap fra andre deler av programmet i analysen av organisasjonen(e).

 Generell kompetanse

Ved fullføring av kurset, kan studenten:

  • anvende kunnskap om forskningsdesign og metode og kritisk vurdere egnetheten til ulike forskningsdesign og metoder for konkrete forskningsprosjekt
  • utarbeide og gjennomføre et selvstendig forskningsarbeid fundert i vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap

Krav til forkunnskaper

opptakskrav til masterprogrammet (MIL)

Anbefalte forkunnskaper

Fullført 1. og 2. semester på MIL-programmet

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av forelesninger og praktiske øvelser i vitenskapsteori og kvalitativ metode, inkludert case-studieforskning. Studentene er forventet å være aktive i undervisningen gjennom å stille spørsmål, delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner, svare på spørsmål og å vise evne til kritisk refleksjon over fagstoffet.

Studentene skal delta i gruppearbeid og presentere muntlig eller skriftlig resultatet av gruppearbeidet i vitenskapsfilosofi, kvalitativ metode og casestudieforskning. Studentene kan også få tilbud om å delta på et studentaktivt seminar i kvantitativ metode. Kurset kan inkludere et seminar utenfor HVL.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

  • Delta i gruppearbeid i vitenskapsteori og levere en skriftlig innlevering
  • Delta i gruppearbeid i kvalitativ metode og gjennomføre en muntlig presentasjon
  • Delta i gruppearbeid i casestudieforskning og levere en skriftlig innlevering
  • Levere inn prosjektskisse i metode og forskningsdesign til masteroppgave

 

Deltakelse på tilbud om studentaktivt seminar i kvantitativ metode er frivillig.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.

Vurderingsform

Skriftlig, digital hjemmeeksamen, 5 timer

Karakterskala er A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler