Hopp til innhald

RAD210 Magnetisk resonans (MR) - Fysiske prinsipper og bildedannelse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet tilrettelegger for at studentene skal tilegne seg kunnskap om apparatlære, fysiske prinsipper og bildedannelse innen MR. I emnet vektlegges også sikkerhet, bildekvalitet og MR-kontrastmidler. Videre omhandler emnet funksjonelle avbildningsteknikker og bildebehandling.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…    

  • har bred kunnskap om grunnleggende prinsipper innen fysikk, apparatlære, bildedannelse, opptaksteknikker og sikkerhet knyttet til MR
  • kjenner til retningslinjer og anbefalinger for MR-sikkerhet
  • har kunnskap om ulike metoder for å vurdere og måle bildekvalitet i MR
  • har kunnskap om MR-kontrastmidler og deres bivirkninger

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan anvende kunnskap innen fysikk og apparatlære til å optimalisere gjennomføringen av MR-undersøkelse
  • kan vurdere teknisk og diagnostisk bildekvalitet ved MR-undersøkelser
  • kan kjenne igjen ulike bildevektinger som for eksempel T1-vekting, T2-vekting, DWI, fettsatureringsteknikker osv.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan formidle og diskutere sentrale tekniske problemstillinger innen MR
  • har innsikt i oppbygning og virkemåte for MR-utstyr
  • har innsikt i sikkerhetsprosedyrer innen MR

Krav til forkunnskaper

Bestått første semester.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått første studieår.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil studentaktive læringsformer benyttes for å involvere studentene i teoretisk læring, muliggjøre praktisk utprøving av teoretiske prinsipper, og for å legge til rette for diskusjoner, samarbeidslæring og øvelse i å presentere relevant stoff. Arbeidsformer som benyttes er forelesninger, selvstudie, gruppearbeid, teambased learning, seminar, laboratorieøvelser på SimArena, og tverrprofesjonelt samarbeid i grupper. Digitale læringsressurser vil benyttes, blant annet som forberedelser til undervisning og ferdighetstrening.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Aktiv tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning
  2. Gruppearbeid med framlegg i seminar

Læringsaktiviteten er gyldig i 4 semestre. 

Vurderingsform

Eksamen 4 timer skriftlig skoleeksamen.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler