RADP4 Klinisk praksis - Tverrprofesjonelt samarbeid (TPS),
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet er tilrettelagt med 1 uke intern praksis på SimArena. Studentene trener på simulering i forhold til akutt kritisk syke og avansert hjerte-lunge redning (HLR) med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid samt veiledning.
Ekstern praksis består av 4 uker i spesialisthelsetjenesten innen fagområdene stråleterapi, ultralyd, nukleærmedisin/PET, intervensjon, mammografi samt konvensjonell røntgen, CT og MR.
Emnet fokuserer på tverrprofesjonelt samarbeid og veiledning av pasient og kollegaer. I emnet vektlegges også bildefremstilling, strålevern, pasientsikkerhet, topografisk anatomi og gjenkjennelse av de vanligste patologiske bilde funn.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Læringsutbytter som er markert med stjerne betyr at læringsutbytter er knyttet til Forskrift for felles rammeplan for helse- og sosialutdanningene.
Kunnskap: Studenten…
- har bred kunnskap om anatomi, fysiologi, molekylærbiologi og patologi i alle organsystemer og hvordan disse framstilles med bildediagnostiske modaliteter
- har kunnskap om kommunikasjons- og veiledningsteorier og metoder, og kan forstå betydningen dette har for kommunikasjon og relasjonsbygging
- har bred digital kompetanse inkludert medisinske bilde- og informasjonssystemer, informasjonsoverføring, bildelagring og teleradiologi
Ferdigheter: Studenten…
- kan vurdere fremstilling av normal anatomi og vanlig forekommende patologi
- kan anvende faglig kunnskap innen fysikk og apparatlære til å vurdere berettigelsen av og optimalisere en bildediagnostisk undersøkelse
- kan vurdere teknisk og diagnostisk bildekvalitet
- kan vurdere risiko og identifisere forverring i pasientens tilstand, komplikasjoner ved legemiddelbruk og kan iverksette nødvendige akuttmedisinske tiltak inkludert hjertelungeredning,
- kan samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling
- kan mestre å informere pasienter, pårørende og andre om medisinsk strålebruk
- *kan beherske kommunikasjon med andre profesjoner, pasienter og pårørende over digital plattform
- kan reflektere over hvordan e-helsesystemer kan koordinere helsetjenester i egen radiografpraksis og på virksomhetsnivå
Generell kompetanse: Studenten....
- kan planlegge og utføre kunnskapsbasert radiografi, samt systematisk vurdere kvalitet av arbeid som grunnlag for sikker diagnostikk og behandling
- kan formidle og diskutere sentrale tekniske problemstillinger i faglige og tverrfaglige team
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere bildediagnostiske prosedyrer ut fra henvisning, berettigelse og pasientens kliniske tilstand, selvstendig og i tverrfaglig samarbeid
- kan formidle sentralt fagstoff og veilede bruker, pasient, pårørende og relevant personell som er i lærings-, og endringsprosesser
Krav til forkunnskaper
Bestått til og med tredje semester samt praksisemnene RADP1, RADP2 og RADP3.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått første og andre studieår.
Undervisnings- og læringsformer
Intern praksis:
- Studentene trener på simulering ift akutt kritisk syke og avansert HLR med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid samt veiledning
Ekstern praksis:
- 5 dager pr. uke (to studiedager i en periode på 4 uker avtales med veileder)
- I praksisstudiene veiledes studenten av radiograf på bildediagnostiske avdelinger, eller stråleterapeut på stråleterapi avdeling
- Studenten har rett til jevnlig veiledning og tilbakemelding
- Studenten følges opp av praksislærer
I løpet av praksis jobber studenten med et individuelt arbeid som relateres til en radiologisk undersøkelse som involverer tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling. Arbeidet presenteres i sluttvurdering av praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan gå starte i praksis:
1. Ferdighetstrening på SimArena
2. Godkjent test i medikamentregning i løpet av intern praksis.
Læringsaktivitetene er gyldig for gjeldende praksisperiode.
Vurderingsform
Det gjennomføres en vurderingssamtale i midten og en i slutten av praksisperioden. Student, praksisveileder og praksislærer deltar i samtalen. Praksisveileder og student fyller ut vurderingsskjema. Praksisveiledere innstiller til godkjent/ikke godkjent. Praksislærer er ansvarlig for den endelige vurderingen av praksis.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Avsluttende vurdering baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte og krav til 90 % tilstedeværelse er oppfylt. Vurderingen inkluderer muntlig fremlegg (ca. 10 minutter) av individuelt arbeid knyttet til TPS for praksisveileder og praksislærer.
Fravær utover 10% medfører at hele praksisperioden må tas om igjen.
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halveies i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. Det skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet.
Ny praksisDet arrangeres ikke ny vurdering i et praksisemne. Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon der praksisperioden i sin helhet gjennomføres sammen med neste kull.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- BRP301 - 5. klinisk praksis - radiologisk og stråleterapeutisk avdeling - Reduksjon: 7,5 studiepoeng