TST-2 Opphold i tegnspråklig miljø 1 uke + obs.praksis 2 uker + døvbl. 1 uke
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Observasjonspraksis, praksis i tolking og ledsaging for døvblinde, og opphold i tegnspråklig miljø.
Praksisemnet er en obligatorisk del av bachelor i tegnspråk og tolking. Studentene skal gjøre seg kjent med innholdet i denne planen og utfyllende retningslinjer for praksisstudiet i bachelor i tegnspråk og tolking.
Gjennom studiet skal studenten tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å opptre som profesjonell tolk. Studiet skal kvalifisere for tolking til og fra norsk tegnspråk (jf. emneplan TST311), ledsaging, beskrivelse og språklig formidling/tolking til og fra døvblinde (jf. emneplan TST313) og tolking til og fra tegn som støtte til munnavlesning (TSS) (jf. emneplan TST312) og skrivetolking (jf. emneplan TST104). I fagområdet tolking er det nær sammenheng mellom teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter. Denne sammenhengen mellom teori og praksis utgjør tolkens yrkesmessige og profesjonelle plattform og skal gjenspeiles i studiet som veksler mellom teoretisk undervisning og praktisk trening.
Læringsutbytte
I praksisperiodene vil studenten bli vurdert etter kriteriene oppgitt nedenfor.
Studentens evne til
- å møte opp til rett tid og sted
- å rette seg etter vanlige normer, regler og lover i arbeidslivet (personalreglement ved arbeidsplassen)
- å overholde yrkesetiske retningslinjer (Tolkene i Akademikerforbundets retningslinjer for etikk og yrkesutøvelse)
- å overholde obligatoriske forpliktelser og avtaler, deriblant obligatoriske læringsaktiviteter og gitte tidsfrister
- å vise respekt for tolker, primærdeltakere, medtolker og andre en møter i ulike praksissammenhenger
- å vise vilje og evne til forberedelse og innhenting av relevant informasjon
- å vise vilje og evne til å kommunisere og samarbeide
- å vise vilje og evne til å forstå hva som foregår i en tolkesituasjon
- å øke sin innsikt i og refleksjon rundt ulike tolkesituasjoner fra høst- til vårsemesteret.
- å vise vilje og evne til å ta konsekvenser av veiledning
I tillegg gjelder følgende kriterium praksis i tolking, beskrivelse og ledsaging for døvblinde:
- å vise kunnskaper om og ferdigheter i tolking for døvblinde, signaler og teknikker for å kunne ledsage trygt og hensiktsmessig, og beskrive konkret og systematisert.
For å kunne bestå hele praksisemnet må studenten vise tilstrekkelig kompetanse innenfor alle vurderingskriteriene.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Tegnspråk 60 studiepoeng eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Praksisopplæringen fordeles på to uker observasjonspraksis i en tolkeinstitusjon, en uke praksis i ledsaging av døvblinde, internt på HVL, og en uke praksis ved institusjon eller arrangement med fokus på språk og kultur i et tegnspråklig miljø.
Studenten følger arbeidsdagen og arbeidsoppgavene til praksisveileder så langt det er mulig, inkludert teamarbeid, møtevirksomhet og annen faglig virksomhet. Det oppfordres til at studenten utviser fleksibilitet i praksisperioden og kan gjennomføre deler av praksis på kveld og helger. Dette vil kunne gi et best mulig utbytte fra praksis, men stilles ikke som et krav. I løpet av dette studieåret har studenten først rollen som observatør i ulike tolkesituasjoner, men går gradvis inn i en overgangsrolle med økende grad av ansvar og tolketrening.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltakelse i praksisemnet: Forberedelse, gjennomføring og etterarbeid er obligatorisk.
Praksisnotat: Studenten skal før hver praksisperiode skrive ned egne forventninger og læringsmål. Studenten har ansvar for å levere dette til praksisveileder etter avtale, og senest første dag i praksis, og det kan brukes videre som veiledningsgrunnlag i praksisperioden. I praksisperioden skal studenten innhente informasjon om praksisinstitusjonen og oppmøtetid og -sted. Studenten skal ellers forberede seg til oppdrag både praktisk og faglig.
Praksisinnlevering: Etter første ukes observasjonspraksis skal studenten levere et individuelt notat til faglærer som vurderes til godkjent/ikke godkjent. Praksisnotatet må være godkjent for å bestå emnet. Notatet skal inneholde:
- forventninger til praksis med utarbeidelse av egne læringsmål
- beskrivelse av praksissted(ene) og gjennomføring av praksisperioden
- refleksjon over oppnådd læring i forhold til forventninger
- evt. andre avtalte oppgaver
I tillegg kan praksisveileder utarbeide oppgaver som er relevante for praksisperioden.
Vurderingsform
Praksis, 20 dager.
Karakterskala bestått/ikke bestått.
Dersom en student blir vurdert til ikke bestått har vedkommende rett til et nytt forsøk, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet.
Vurdering i dette praksisemnet er delt opp i tre deler:
- Observasjonspraksis, 1 uke høst og 1 uke vår: vurderes med en samlet karakter bestått/ikke bestått, i vårsemesteret. Forenklet vurderingsskjema benyttes.
- Opphold i tegnspråklig miljø, 1 uke høst eller vår: registreres med godkjent etter gjennomføring. Denne kan i helt spesielle tilfeller, og kun etter avtale med faglærer, erstattes med andre oppgaver.
- Praksis i tolking og ledsaging for døvblinde, 1 uke vår, internt ved HVL: vurderes med karakter bestått/ikke bestått. Forenklet vurderingsskjema benyttes.
For øvrige rutiner i forbindelse med vurdering, se retningslinjer for praksisstudiet i bachelor i tegnspråk og tolking.