Hopp til innhald

TST112 Norsk Tegnspråk 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studenten videreutvikle kunnskaper og ferdigheter fra emne TST111; "Norsk Tegnspråk 1".

Studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme med innføring i tegnspråklingvistikk og grammatikk. I løpet av studiet vil studenten videreutvikle sine språklige ferdigheter og utdype sin språkteoretiske innsikt. Studenten vil videreutvikle sin kompetanse i det å lese og skrive akademiske tekster.  Emnet vil gi studenten en kommunikativ kompetanse i norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), som blant annet kan danne grunnlag for opptak til en tolkeutdanning. 

Praksis er en del av emnet og gjennomføres på Ål folkehøgskole og kurssenter for døve, eventuelt en alternativ tegnspråkarena.  Utgifter i forbindelse med praksis dekkes etter gjeldende regler ved Høgskulen på Vestlandet. Praksisen kan i helt spesielle tilfeller og etter avtale med faglærer, kompenseres med oppgaver.

For lærerstudenter inngår også fagdidaktikk rettet mot "undervisning av døve barn" i emnet. Denne undervisningen gis i forkant av praksis. Lærerstudenter gjennomfører i tillegg egen lærerpraksis ved en undervisningsinstitusjon som har undervisning i og på tegnspråk.

For lærerstudenter utgjør emne "Norsk Tegnspråk 2" 30 studiepoeng, og tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskaper om lingvistiske og grammatiske elementer i norsk tegnspråk
  • har kunnskaper om språkbruk og ulike sjangre i tegnspråk
  • har kunnskaper om oversettelse mellom norsk og tegnspråk
  • har kunnskaper om språklig variasjon blant ulike mennesker som har hørselsnedsettelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan kommunisere om grunnleggende, allmenne samtaleemner på tegnspråk
  • kan forstå ulike tegnspråktekster om forskjellige temaer, fortalt av ulike språkmodeller
  • kan beherske adekvat bruk av non-manuelle deler, og setningsmarkører i tegnspråk
  • kan konsekutiv oversettelse mellom skriftlig norsk og tegnspråk
  • kan Elan og Touch- metoden

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan oppbygningen av tegnspråksetninger og tekster
  • kan anvende tegnspråklig kommunikasjon i samhandling med andre
  • kan anvende språkbruksregler i tegnspråk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

TST111

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer fra TST111 "Norsk Tegnspråk 1" videreføres; Forelesninger, arbeid i plenum, i mindre grupper og individuelt i språklaboratorium. Studentene vil introduseres for programmer for god studieteknikk som ELAN og Touch-metoden. Emnet er et ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse understrekes viktigheten av deltakelse i tegnspråklige miljøer i døvesamfunnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Deltakelse i 80% av studentaktiv undervisning
  • Obligatoriske innleveringer som må godkjennes
  • To tegntester
  • To tegnspråktekster
  • Praksisrapport 
  • En litteraturanmeldelse av et tema i tegnspråklingvistikk
  • En videoannotasjon av en tegnspråktekst ved bruk av ELAN
  • Skrivehastighetstest (Touch-metoden) 
  • Obligatoriske innleveringer der 80% må være godkjent. 
  • Produksjon av ulike tegnspråktekster gjennom semesteret. Antall 4 - 8
  • Ulike korte lingvistikk oppgaver som startes i klassen og avsluttes hjemme. 

Obligatoriske læringsaktiviteter/innleveringer vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent innlevering får studenten et nytt forsøk med innlevering av samme oppgave, når det er mulig, innenfor studieåret.

Vurderingsform

Del 1: Hjemmeeksamen, 3 dager. Teller 25 % av samlet karakter.

For ordinære bachelorstudenter er eksamen en skriftlig hjemmeeksamen i tegnspråkgrammatikk/lingvistikk der det gis ulike åpne spørsmål som skal besvares. 3 dager.

Eksamen kan også leveres på norsk tegnspråk. 15. min film

For lærerstudenter er eksamen en FoU-oppgave som utføres i henhold til "Studieprogramplan for grunnskolelærerutdanningen". FoU-oppgaven skal inneha tematikk relevant for både grunnskolelærerutdanningen og tegnspråkfeltet. For sistnevnte, skal oppgaven overordnet omhandle tegnspråkgrammatikk/lingvistikk i norsk tegnspråk.

Eksamen kan også leveres på norsk tegnspråk. Omfang 20-25 minutter film.

Del 2: Praktisk eksamen. Teller 75 % av samlet karakter.

Praktisk eksamen består av tre deler. Dialog på tegnspråk i gruppe, individuell øvelse i avlesning av tegnspråktekst samt individuell produksjon av tegnspråktekst.

Alle deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke-bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått, tas som ny/utsatt eksamen.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjemmeeksamen: Alle

FoU Oppgave: Alle

Praktisk eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler