TST113 Døves historie, kultur og språk
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet gir studenten en teoretisk innføring i temaet "Døves historie, kultur og språk". Studenten får kunnskap om norsk tegnspråks fremvekst (heretter; tegnspråk), språkets plass og status i samfunnet, ulike aspekter ved døves kultur og andre relevante temaer innen blant annet skole- og organisasjonshistorie. Det gis også en innføring i akademisk lesing og skriving av fagtekster
For lærerstudenter gir dette emnet sammen med emnet "Norsk Tegnspråk 1" , 30 studiepoeng, og tilsvarer et undervisningsfag i grunnskolen.
Det er mulig å søke om differensiert undervisning for personer som kan vise til dokumentert kompetanse i norsk tegnspråk.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om tegnspråkets historie
- har kunnskaper om døveskolens historie
- har kunnskaper om organisasjonshistorie i døvesamfunnet
- har kunnskaper om døves kultur
- har kunnskaper om døvesamfunnet, nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskaper om Touch- metoden
Ferdigheter
Studenten
- kan se ulike historiske aspekter i et majoritets- og minoritetsperspektiv
- kan se sammenhenger mellom historisk utvikling og situasjonen i dagens samfunn for døve.
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om "døves historie, kultur og språk"
- har kunnskap om det å leve som en minoritet i Norge
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet gir en teoretisk innføring i "Døves historie, kultur og språk", og består av forelesninger, gruppearbeid, og individuelt arbeid. Det gis innføring i akademisk lesing og skriving der Touch-metoden introduseres. Skriveseminar er en viktig arbeidsform i prosessen fram mot eksamen i emnet og her leverer studenten inn en skriftlig fagtekst som det gis tilbakemelding på.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltagelse i 80% av studentaktiv undervisning
- Obligatorisk innlevering som må godkjennes: Innlevering av tekst i skriveseminar
- Obligatorisk innlevering der 80% må være godkjent Tre essay: En side med tekst med referanser til faglitteratur som omhandler 1) døves historie 2) Døves kultur 3) Døves språk
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent /ikke godkjent. Ved ikke godkjent læringsaktivitet får studenten ett nytt forsøk, når det er mulig, innenfor studieåret.
Vurderingsform
Rettledet oppgave
Oppgaven skal være på 2500 ord +/- 10 %, eller på norsk tegnspråk - 15 minutter film.
Retningslinjer for eksamensoppgaven publiseres på Canvas og/eller i Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom eksamen ikke er bestått, er det mulig å levere en forbedret versjon av oppgaven i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler