VPD120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet rettes mot menneskets utvikling, læring og sosialisering i et livsløpsperspektiv; fra barndommen til alderdommen. Utviklingspsykologi, pedagogiske læringsteorier, didaktiske prinsipper, sosiale relasjoner og -nettverk er sentralt i emnet. Motivasjon, mestring, autonomi og selvregulering vektlegges. Videre behandles kunnskap om utviklingshemming, årsaker og forhold som påvirker kognisjon og kognitive funksjonsnedsettelser. De vanligste syndromene og de vanligste psykiske lidelsene tas opp. Kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon av tematikk og teoriene inngår i emnet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten…
- har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn, didaktiske prinsipper, mestring og motivasjonsteori
- har bred kunnskap om utviklingshemming og kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser
- kjenner til de vanligste psykiske lidelsene innen fagområdet
- har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et livsløpsperspektiv.
- har kunnskap om autonomi og selvregulering
Ferdigheter: Studenten…
- Kan anvende faglig kunnskap om relevante resultat fra forskning og utviklingsarbeider som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan søke etter kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten…
- kan formidle skriftlig sentrale tema fra emnet og gjennom det bidra til utvikling av god praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid.
Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Skiftlig gruppeoppgave basert på kunnskapsbasert praksis
- Individuelt skriftlig arbeid på inntil 2000 ord
Arbeidskravene er gyldig i 3 semester.
Vurderingsform
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager. Omfang på oppgaven er inntil 3000 ord
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Føregår som ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng