Hopp til innhald

VPD120 Menneskets utvikling og læring i et livsløpsperspektiv

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet rettes mot menneskets utvikling, læring og sosialisering i et livsløpsperspektiv; fra barndommen til alderdommen. Utviklingspsykologi, pedagogiske læringsteorier, didaktiske prinsipper, sosiale relasjoner og -nettverk er sentralt i emnet. Motivasjon, mestring, autonomi og selvregulering vektlegges. Videre behandles kunnskap om utviklingshemming, årsaker og forhold som påvirker kognisjon og kognitive funksjonsnedsettelser. De vanligste syndromene og de vanligste psykiske lidelsene tas opp. Kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon av tematikk og teoriene inngår i emnet. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap:   Studenten… 

  • har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn, didaktiske prinsipper,  mestring og motivasjonsteori
  • har bred kunnskap om utviklingshemming og kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser 
  • kjenner til de vanligste psykiske lidelsene innen fagområdet 
  • har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling, læring og sosialisering i et livsløpsperspektiv.
  • har kunnskap om autonomi og selvregulering

Ferdigheter:  Studenten… 

  • Kan anvende faglig kunnskap om relevante resultat fra forskning og utviklingsarbeider som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan søke etter kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis  

Generell kompetanse:  Studenten… 

  • kan formidle skriftlig sentrale tema fra emnet og gjennom det bidra til utvikling av god praksis  

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som workshop, bruk av digitale læringsverktøy, studentdrevet undervisning, framlegg og gruppearbeid.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Skiftlig gruppeoppgave basert på kunnskapsbasert praksis
  2. Individuelt skriftlig arbeid på inntil 2000 ord

Arbeidskravene er gyldig i 3 semester.

Vurderingsform

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 virkedager. Omfang på oppgaven er inntil 3000 ord

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Føregår som ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng