Hopp til innhald

VPD200 Vernepleiarens helsefaglige kompetanse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet vektlegger forståelse for hvordan mennesket påvirkes av sykdom, både fysisk, psykisk og sosialt, samt kunnskap om hvordan en kan forebygge/forhindre komplikasjoner. Undervisningen settes inn i en vernepleiefaglig kontekst i tråd med kunnskapsbasert praksis. Emne omhandler kroppens funksjon, utvikling, anatomi, fysiologi og nevrologi i et livsløpsperspektiv. Videre gir emnet innsikt i farmakologi (spesiell), medikamentregning og legemiddelhåndtering. 

Sentrale tema i emnet er: anatomi, fysiologi og sykdomslære i et livsløpsperspektiv. Farmakologi og legemiddelregning utgjør ca. en tredjedel av emnet.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner
  • har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon, somatikk og atferd generelt, kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
  • kan oppdatere sin kunnskap om habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering
  • har kunnskap om sykdomsforebygging og helsefremming på individ, gruppe og samfunnsnivå
  • har kunnskap om menneskets fysiologi, anatomi, grunnleggende behov og utvikling i et livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste somatiske sykdommene innen fagområdet
  • har kunnskap om farmakologi og legemidlers virkning og bivirkning
  • har kunnskap om miljøterapeutisk arbeid i et helseperspektiv

Ferdigheter:
Studenten…

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til helsefremming og sykdomsforebygging gjennom et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap for å kunne kartlegge og identifisere sykdomstegn og sykdomsfremkallende faktorer, samt vurdere, begrunne og dokumentere behovet for helsehjelp

Generell kompetanse:
Studenten…

  • kan planlegge og gjennomføre legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter
  • kan planlegge og dokumentere forsvarlig helsehjelp

Krav til forkunnskaper

Alle emner i første semester (VPD100, VPD110 og VPD120) må være bestått for å starte i andre studieår.

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive undervisnings- og arbeidsformer som bruk av digitale læringsverktøy og gruppearbeid.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

1. Test i legemiddelregning. Krav om 100% rett

 Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre.

Vurderingsform

6 timers skriftlig skoleeksamen som innbefatter anatomi/fysiologi, sykdomslære/nevrologi og farmakologi. Alle deler må vere bestått.

Vurderingsuttrykk  Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. 

Ny eksamen  Ved ikke bestått gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • VPD5-107 - Menneske, funksjon og utvikling - Reduksjon: 10 studiepoeng