Hopp til innhald

ERG210 Gruppeledelse i ergoterapi

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

I emnet vektlegges studentenes forståelse av gruppeledelse, gruppedynamikk og veiledning. Ergoterapeuter benytter ulike gruppeintervensjoner knyttet til ulike brukergrupper og behov. Grupper brukes blant annet som intervensjon i lærings- og endringsprosesser for å fremme mestring av daglige aktiviteter for ulike brukergrupper. Det finnes flere typer grupper innen helsefremmende, forebyggende, habiliterende, rehabiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet innen somatisk og psykisk helse. Hensikten med gruppeintervensjoner kan være å fremme brukernes innsikt i egen livssituasjon, bidra til personlig utvikling, utvikling av interaksjons- og kommunikasjonsferdigheter, kognitive, motoriske og/eller sosiale ferdigheter.

Studentene skal vise både teoretisk forståelse og tilegne seg praktiske ferdigheter knyttet til gruppeledelse. Studenten skal kunne planlegge og gjennomføre en relevant gruppeintervensjon for en bestemt brukergruppe. Medstudenter deltar i rollespill når studenten skal lede den praktiske gjennomføringen av gruppeledelsen.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Læringsutbytter som er markert med stjerne betyr at læringsutbytter er knyttet til Forskrift for felles rammeplan for helse- og sosialutdanningane.

Kunnskap:

Studenten…

  • *kan drøfte gruppeleders rolle i en gruppeintervensjon  
  • *kan drøfte brukermedvirkning, veiledning, kommunikasjon, etikk og relasjonsbygging i en gruppekontekst
  • har kunnskap om hvordan en gruppeintervensjon kan innvirke på personers aktivitet, deltakelse og helse

Ferdigheter:

Studenten…

  • *kan identifisere, reflektere over og anvende terapeutisk og etisk kompetanse ved ledelse av gruppeintervensjoner, i møte med personer som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser, og deres pårørende
  • kan anvende veiledende, ressursorienterte, myndiggjørende, problemløsende og kreative strategier som fremmer aktivitet og deltakelse i en gruppeintervensjon
  • kan anvende aktiviteter metodisk i en gruppeintervensjon for å fremme aktivitetsutførelse
  • kan anvende faglig kunnskap om å tilpasse aktiviteter for å utvikle eller vedlikeholde ferdigheter, aktivitetsvaner og aktivitetsroller
  • kan anvende faglig kunnskap for å engasjere og involvere personer i hverdagslivets aktiviteter gjennom gruppeintervensjoner
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutisk profesjonsutøvelse
  • *kan anvende ny faglig kunnskap og kan foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis  

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan planlegge, tilrettelegge for og lede en gruppe slik at personer med funksjonsnedsettelser kan delta i meningsfulle og verdsatte aktiviteter

Krav til forkunnskaper

Emner i første semester må være bestått (ERG100, ERG110, ERG120)

Anbefalte forkunnskaper

ERG130, ERG140 og ERGP1

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil i løpet av emnet få praktisk trening som gruppeledere. I tillegg vil studentene få simulere ulike brukere som skal delta i en brukergruppe som medstudenter skal lede. Følgende læringsformer benyttes derfor i dette emnet:

  • forelesning
  • digitale læringsressurser
  • simuleringstrening
  • oppgaveskriving
  • selvstudier

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • 80 % tilstedeværelse på studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning som omfatter gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering og studiediskusjon
  • Studentene samarbeider to og to (en gruppe med tre dersom oddetall i kullet). I forkant av gjennomføring av gruppeledelse skal studentparet levere et skriftlig notat som skal gjøre rede for temaets relevans ut fra kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, og utforme en gjennomføringsplan av gruppeledelsen. Notatets omfang er maksimalt 1000 ord. Det skriftlige notatet må være godkjent før praktisk gjennomføring av gruppeledelsen.

Studentene har to forsøk på den skriftlige læringsaktiviteten og den er gyldige i fire semestre

Vurderingsform

En uke hjemmeeksamen. Eksamensoppgaven skrives sammen med medstudent(en(e)) som har skrevet notat og gjennomført gruppeledelsen i fellesskap. Omfang 3000 ord +/- 10%. Eksamensoppgaven skal være basert på den skriftlige læringsaktiviteten, den praktiske gjennomføringen og refleksjon/diskusjon i gruppen etter praktisk gjennomføring av gruppeledelsen. Krav til eksamensoppgaven vil fremgå av oppgavetekst.

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskal A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått, leveres ny oppgave til ny/utsatt vurdering.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler