FHA518 Arenaer for kostholdsarbeid
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet bygger på Basics in Nutrition and Health og er et teoretisk og praktisk emne som skal forberede studentene til å arbeide med kosthold på ulike arenaer og med ulike målgrupper i folkehelsearbeidet. Emnet gjennomføres i høstsemesteret andre studieår. Emnet har fokus på å utvikle kunnskap om folkehelsearbeid knyttet til kosthold og måltider, og vil også gi praktisk erfaring med kostholdsarbeid på ulike arenaer.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om kostholdsrelaterte strategier i et forebyggende og helsefremmende perspektiv
- har kunnskap om kostholdsrelaterte utfordringer på ulike arenaer for folkehelsearbeid
- har kunnskap om hvordan faktorer på ulike nivåer påvirker matvalg og holdninger til mat og helse
- har kunnskap om maten og måltidenes betydning i et folkehelseperspektiv
- har kunnskap om kostholdskommunikasjon og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre mat- og måltidstiltak i ulike sosiale kontekster og på ulike arenaer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i arbeidet med mat og måltider og justere denne under veiledning
- kan reflektere over styrker og svakheter ved ulike typer kostholdsrelaterte tiltak
- kan reflektere over utfordringer og muligheter knyttet til kostholdskommunikasjon på ulike arenaer og for ulike målgrupper
- kan formidle kostholdstema populærvitenkapelig
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende teoretisk fagkunnskap om kosthold og helsefremming til å løse praktiske problemstillinger
- kan planlegge og gjennomføre mat- og måltidstiltak på ulike arenaer i tråd med etiske krav og faglige retningslinjer
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidet med forebyggende og helsefremmende kosthold lokalt og nasjonalt
- kan demonstrere grunnleggende kompetanse i akademisk skriving og kildehåndtering
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
FHA112 og FHA318
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, gruppesamarbeid, individuelt arbeid, praktisk matlaging, veiledning i gruppe og individuelt, ekskursjoner og praksis på ulike arenaer. Emnet har obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene skal ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det er krav om minimum 80% tilstedeværelse i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Ved fravær som overstiger dette må studenten gjennomføre tilsvarende opplegg på egen hånd, og dokumentere dette i form av logg eller lignende. Nærmere informasjon blir gitt av faglærer.
To ukers obligatorisk praksis (100 % frammøteplikt) på ulike institusjoner med fokus på mat og måltider inngår i studiet, samt en oppgave knyttet til kostholdsarbeid i praksisperioden. Nærmere informasjon om praksis angis i egen emneplan, og blir gitt av praksisansvarlig.
Materialkostnader i praktisk undervisning: kr. 300,-. Kostnader ved ekskursjoner: ca. kr. 80/økt for buss/bybane.
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskrav i emnet inkluderer
- Individuell caseoppgave med praktisk, muntlig og skriftlig del
- Gruppeoppgave: Lage podkastepisode om egenvalgt tema
For å ha rett til å ta eksamen må arbeidskrav være godkjent.
Vurderingsform
Skriftlig eksamen, 5 timer.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler