Hopp til innhald

FM3-MUS4-15 Musikerskap 4

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Framveksten av et mangfoldig arbeidsliv innen skole- og kultursektoren har skapt nye utfordringer for framtidige musikklærere når det gjelder kunstnerisk formidlingsevne. Faglæreren i musikk må kunne arbeide med musikk som opplevelses- og uttrykksmiddel i kunstnerisk og pedagogisk sammenheng. For å oppfylle disse kravene må læreren ha et høyt utøvernivå på hovedinstrumentet sitt og vise evne til å innrette seg og ta initiativ i samspill sammen med andre.

I emnet vil en først og fremst legge til rette for at studenten får undervisning og oppfølging på hovedinstrument med tanke på å videreutvikle evnene sine fram mot den avsluttende eksamen. Det vil bli lagt inn et større samspillprosjekt i emnet, og arbeidet med kor vil bli videreført fra studieår en og to. Det kan bli lagt inn seminar, workshops og oppgaver i emnet som fokuserer på musikkformidling og ulike sider ved arbeidet som utøvende musiker og musikklærer.  

I arbeidet med hovedinstrument vil det bli lagt vekt på at studenten videreutvikler de tekniske og håndverksmessige sidene ved det å spille et instrument. I tillegg er det et krav at studenten i enda større grad enn tidligere i studiet skal finne sitt eget uttrykk og vise en personlig spillestil. Det vil bli lagt vekt på at studenten får sjansen til å fordype seg, og på denne måten opparbeide seg sjangerforståelse og stilkunnskap. Formidling vil stå sentralt i emnet, og dette vil bli behandlet som et tema i samband med presentasjoner og prosjekt. Gjennom et eller flere ensembleopplegg skal studenten få høve til å bruke hovedinstrumentet sitt i samspillsituasjoner med andre. Prosjektet skal munne ut i en konsertpresentasjon.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har innsikt i et bredt og allsidig repertoar som er relevant for den yrkesvirksomheten de forbereder seg på å møte
  • har kunnskap om øvingsmetodikk og kan anvende denne i praksis

Ferdigheter

Studenten

  • er gode utøvere på sitt instrument slik at de kan bruke dette på en skapende måte i undervisning og formidling både alene og i samspill med andre
  • kan arbeide med tekniske og kunstneriske problemstillinger slik at de blir i stand til å innstudere, framføre og formidle musikk på et høyt nivå
  • er i stand til å tolke et register av notasjoner og anvisninger fra ulike stilepoker og sjangrer, og omsette det i klingende musikk på en selvstendig måte
  • kan bruke kreative og selvstendige arbeidsmåter, inkludert improvisasjon i solo og samspill
  • viser evne til å lytte, ta initiativ, tilpasse seg sine medmusikanter og fylle sitt rom i et ensemble
  • viser evne til å nå ut til publikum og skape en god konsertatmosfære
  • viser evne til å samarbeide med andre om musikalsk samspill som deltakere i en gruppe og kunne tilpasse seg disse situasjonene med tanke på faglige og sosiale aspekt
  • kan bruke stemmen på varierte måter i forbindelse med koraktiviteter av ulikt slag

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med utøvende aktiviteter, og viser evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil knytte seg til spilletimer, samspillprosjekter, seminar, workshops, egenøving og framføring i ulike sammenhenger.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige. Omfang og type arbeidskrav vert spesifisert i semesterplan ved oppstart av emnet.

Studenten skal ta ansvar for sin rolle som produsent og utøver i et større konsertprosjekt, feks. Europavox Campus

Aktiv deltaking og obligatoriske læringsaktiviteter, kva deler dette er vert publisert i Canvas

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Praktisk eksamen i form av konsert.

Karakterskala A-F.