HEL504 Fordypning i helsestasjon- og skolehelsetjenesten og klinisk fagledelse
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Tema i dette emnet er knyttet til helsesykepleiers faglige utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling. Emnet representerer den avsluttende delen av studiet, og studentene skal i form av en individuell hjemmeeksamen fordype seg i et selvvalgt tema. Det legges også vekt på aktuelle tema knyttet til fagutvikling av helsestasjons- og skolehelsetjeneste, herunder planlegging og evaluering av tiltak, prosjektarbeid og formidling av faglige tema.
- Prosjektarbeid som arbeidsform
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak innen helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
- Organisering og administrering av helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
- Rollen som premissleverandør rettet mot administrativt og politisk apparat og bruk av media
- Skriftlig og muntlig formidling
- Videreutvikling av ferdigheter knyttet til kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har inngående kunnskaper om helsefremmende og forebyggende arbeid
- har kunnskaper om prosjekt som arbeidsform
- har kunnskaper om planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak
Ferdigheter: Studenten...
- kan administrere eget arbeid i helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom
- kan utvikle tjenestene i tråd med samfunnsendringer, prioriteringer og forskning
- kan delta aktivt i og påvirke kommunens helseplanlegging, dokumentere skriftlig og formidle kunnskap om helseforhold til beslutningstakere og andre
- kan arbeide kunnskapsbasert
- kan tolke og anvende forskningsresultater
- kan gjennomføre et selvstendig arbeid gjennom systematisk tilnærming innenfor høgskolens rammer for oppgaveskriving
Generell kompetanse: Studenten...
- kan vurdere kritisk egen kompetanse og funksjon i samarbeid med andre
- kan reflektere over, analysere og formidle fagkunnskap
Krav til forkunnskaper
HEL501, HEL502 og HEL503 må være bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Undervisnings- og læringsformer
Det blir veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, veiledning individuelt og i gruppe, oppgaveseminar og selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1: Prosjektskisse
2: To av tre veiledningstimer
Godkjent arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Oppgave på maksimalt 5000 ord eller en fag/forskningsartikkel. Studenten kan leverer individuell oppgave eller to studenter kan skrive sammen.
Vurderingsuttrykk: Skala fra A til F, der F svare til ikke bestått.
Ny eksamen: Studentene levere en bearbeidet besvarelse. Det blir gikk tilbud om en veiledningstime til ny eksamen. Det er bare mulig å levere en forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives en helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler