Hopp til innhald

ING2047 Risikoanalyse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet gir en innføring i hva risikoanalyser er og hvordan analyser av sikkerhetsrisiko knyttet til større, akutte ulykker gjennomføres:

  • Risikoanalyse og dens plass i risikostyring og sikkerhetsledelse.
  • Risiko som fenomen.
  • Risikoakseptkriterier og vurdering av risiko.
  • Risikoanalyseprosessen.
  • De mest vanlige analysemetodene.
  • Identifisering av farekilder, trusler og uønskede hendelser.
  • Analyse av hendelsesforløp, herunder årsaksanalyse, konsekvensanalyse og pålitelighetsanalyse.
  • Vurdering av usikkerhet i risikoanalyser.
  • Presentasjon av risiko.

 

I tillegg gir emnet en introduksjon til analyse av helse- og miljørisiko:

  • Helserisikoer, epidemilogi, toksikologi og gjennomføring av systematisk helserisikoanalyse.
  • Miljørisikoer, transport i mark, vann og luft, og gjennomføring av systematisk miljørisikoanalyse.

Læringsutbytte

- Kunnskaper:

Studenten:

  • Kan gjøre rede for hva risikoanalyser er og hvilken rolle slike analyser har i forbindelse med risikostyring og sikkerhetsledelse.
  • Har innsikt i hva som ligger i begrepet risiko og hvordan risiko vurderes.
  • Har god kjennskap til hele risikoanalyseprosessen for analyse av sikkerhetsrisiko.
  • Har god kjennskap til de mest vanlige risikoanalysemetodene, og hvordan disse brukes til henholdsvis å identifisere farekilder, trusler og uønskede hendelser og analysere hendelsesforløp.
  • Har innsikt i hvilke forhold som bidrar til usikkerhet i risikoanalyser.
  • Har kjennskap til hvordan analyser av helse- og miljørisiko gjennomføres.
  • Kan gjøre rede for betydningen av epidemiologi og toksikologi i forbindelse med vurdering av helserisiko, samt gjøre rede for hvordan forurensning transporteres i mark, vann og luft i forbindelse med vurdering av miljørisiko.

 

- Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan gjennomføre analyser av sikkerhetsrisiko.
  • Kan anvende de mest vanlige risikoanalysemetodene.
  • Kan identifisere farekilder, trusler og uønskede hendelser i et analyseobjekt.
  • Kan analysere hendelsesforløp gjennom årsaksanalyse og konsekvensanalyse.
  • Kan analysere systempålitelighet ved hjelp av pålitelighetsanalyse.
  • Kan vurdere risikoen for et analyseobjekt og usikkerheten i en risikoanalyse.
  • Kan gjennomføre enkle analyser av helse- og miljørisiko.

 

- Kompetanse:

Studenten:

  • Viser god forståelse både for risikoanalyseprosessen som helhet og for de ulike trinnene i risikoanalyseprosessen.
  • Kan identifisere løsninger på problemstillinger relatert til gjennomføring av risikoanalyser, og bidra til faglig diskusjon rundt betydningen og konsekvensene av løsningene.
  • Kan reflektere over godheten til risikoanalyser.
  • Kan planlegge og gjennomføre, både alene og i samarbeid med andre, varierte arbeidsoppgaver som strekker seg over tid, samt reflektere over eget arbeid.
  • Kan formidle og presentere fagstoff og resultater fra risikoanalyser.

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, øvingsoppgaver, innleveringer, prosjektarbeid. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk oppgave.

Vurderingsform

Del 1: Mappe, teller 50 % på endelig karakter.

Del 2: Skriftleg eksamen, 3 timer, teller 50 % på endelig karakter.

Begge delene må bestås.

Gradert karakter A - E / F (stryk).

Hjelpemidler ved eksamen

Skoleeksamen, skriftlig: Enkel kalkulator: Godkjent kalkulator er Casio fx-82 (alle typer: ES, ES Plus, EX, Solar etc.)

Mer om hjelpemidler