INN514 Innovasjonssystemer og bærekraftig transformasjon
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet bygger videre på emnene INN500 og INN510, og har som utgangspunkt at ansvarlig innovasjon, nærings- og teknologiutvikling påvirkes av samfunnsmessige forhold. Det vektlegges at innovasjon er et resultat av komplekse samspill mellom ulike aktører i systemer (eksempelvis entreprenørielle økosystem, territorielle innovasjonssystem og teknologiske innovasjonssystem), og at disse systemene påvirkes av kontekstuelle forhold (eksempelvis næringshistorie og kulturelle forhold) og globale trender (eksempelvis nye teknologier, markedsendringer og politiske reguleringer). Det gis en innføring i teorier og begreper knyttet til ulike systemperspektiv, og studenten får innsikt i hvordan systemene forholder seg til bærekraftig transformasjon (eksempelvis. næringsliv- og sivilsamfunnsdrevne verdiskaping forankret i en lavkarbon- og sirkulær fordelingsøkonomi). Det er særlig et mål at teoriene diskuteres ved hjelp av konkrete eksempler på hvordan teknologier, organisasjoner, regioner og næringer kan, og ikke kan, bidra til ansvarlig innovasjon, bærekraftig verdiskaping og bærekraftig transformasjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
- har avansert kunnskap om hvordan innovasjon, nærings- og teknologiutvikling kan forstås fra et systemisk perspektiv
- har inngående innsikt i hvordan ulike aktører (for eksempel bedrifter) forholder seg til sine omgivelser, og hvordan dette påvirker ansvarlig innovasjon, bærekraftig verdiskaping og bærekraftig transformasjon
- har inngående kunnskaper om hvordan ansvarlig innovasjon, nærings- og teknologiutvikling er et resultat av samspill mellom ulike aktører og deres omgivelser/kontekster
Ferdigheter
Studenten...
- kan identifisere og analysere innovasjonssystemer og aktører som inngår i disse, og forklare analytisk hvordan ulike systemer fungerer i forhold til bærekraftig transformasjon
- kan reflektere kritisk over innovasjonssystemers grad av ansvarlighet
- kan anvende sentrale begrep/teori som ligger til grunn for emnet, og å se disse i lys av empiriske eksempler fra en regional og internasjonal setting
Generell kompetanse
Studenten...
- kan formidle teori om hvordan innovasjonssystemer utvikles og endres over tid til medstudenter og faglærere
- kan anvende innovasjonsteori og sentrale innovasjonsteoretiske begreper med sikte på bærekraftig transformasjon
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
INN500
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kombinerer forelesninger med studentaktive seminarer og et skriftlig arbeid. Forelesningene gir en innføring og oversikt over teorier og begreper fra pensum. Emnet har også studentaktive seminar som omfatter diskusjoner av pensum, med tilhørende plenumsdiskusjoner hvor det forventes at studentene er aktive. Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav som skal godkjennes av faglærer. Studentene skal skrive referat og diskutere innholdet i 1-2 pensumartikler.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- Obligatorisk deltakelse på gjesteforelesninger/bedriftsbesøk/eksternt seminar
- Skriftlig innlevering individuelt (ca. 4 sider) der kandidaten tar utgangspunkt i en eller flere artikler på pensumlisten og selvstendig diskuterer innhold, teori og funn.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). I innleveringen skal studenten anvende pensum fra emnet på et eller flere aktuelle case. Karakterskala er A-F der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler