MGUPØ501 Profesjonsemne 5
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Den profesjonelle lærer skal være godt kjent med etiske normer og prinsipper som gjelder gjennom utøvingen av yrket.
Å kjenne igjen en etisk utfordring og å kunne arbeide aktivt med denne er en forutsetning for god yrkesutøving som gir gode vilkår for læring hos eleven. Å være en profesjonell, bevisst lærer krever kjennskap til ulike etiske perspektiv, og at en kan benytte disse systematisk i refleksjon og behandling av yrkesetiske dilemma.
Anbefalt litteratur: Komplementerende kunnskap i grunnskolelærerutdanningene Eilifsen, Margareth (red.); Risøy, Bodil Kjesbo (red.) Universitetsforlaget, 2021, Totalt omfang: 200 s.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- skal ha kunnskap om ulike etiske perspektiv/ tilnærminger som gir grunnlag for yrkesetisk refleksjon
- skal ha inngående kunnskap om yrkesetiske refleksjonsmodeller
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne stille kritiske og utforskende spørsmål til et yrkesetisk dilemma.
Generell kompetanse
Studenten
- kan kjenne igjen et yrkesetisk dilemma, og kan analysere, reflektere og handle systematisk over dette i samarbeid med andre.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer. Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer.
Obligatorisk læringsaktivitet
I profesjonsøktene blir det lagt opp til læringsformer som krever aktiv studentdeltakelse. Det er derfor obligatorisk å møte på profesjonsøktene.
Ved mer enn 20% fravær må man søke til studieprogramleder om å få lov til å fortsette studiet.
Vurderingsform
Ingen vurdering i dette emnet.