Hopp til innhald

MOØ210 Innovasjon og strategi

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

For å være attraktiv, må dagens bedrifter stadig innovere og skape nye strategiske muligheter. "Big companies need to innovate or die. The question is how" (The corporate start up 2017). Dette emnet vil gi deg teoretisk kunnskap om og innsikt i hva innovasjon og strategi er, samt hvordan disse samvirker for å skape verdi. Du vil lære ulike teorier om innovasjon og strategi. Du vil også tilegne deg praktiske verktøy for analyser rundt spørsmål som: Hvordan bygge opp innovasjonsevne og (for)bli innovativ. Hva slags ressurser trengs? Hva slags kart og rammeverk kan vi styre etter og hva slags ledelse og aktiviteter, kultur og struktur virker i et åpent innovasjonslandskap? Dette emnet adresserer disse sentrale spørsmålene i en kontekst av etablerte bedrifter.  

Emnet er bygd opp rundt et rammeverk for å forstå innovasjon i virksomheter. De sentrale analysedimensjonene er: strategi, menneskelige ressurser, struktur, kultur og ledelse. Du vil bli introdusert for ulike strategier og verktøy for analyse av den innovative organisasjon og du vil øve på å anvende disse for å analysere en selvvalgt bedrift (case). Du vil også lære om bærekraftig innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller samt innovasjon og strategi sett i en kontekst av et stadig økende behov for digitalisering og digital omstilling.

Læring gjennom samarbeid står sentralt i emnet og du vil jobbe sammen med medstudenter i team. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene

  • har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiv, sentrale begrep, verktøy og metoder på områdene innovasjon og strategi
  • kan forstå og identifisere strategiske muligheter for forretningsutvikling og verdiskaping
  • har kunnskap om bærekraftige, digitale forretningsmodeller
  • har kunnskap om nye arbeidsformer, kompetansebehov og organisasjonskultur som fremmer digitale omstillingsprosesser

Ferdigheter

Studentene

  • kan vurdere, identifisere og anvende relevante teorier og modeller for innovasjon og strategi i innovasjonsarbeid og prosesser
  • kan utarbeide analyser av sentrale elementer i et innovasjonsprosjekt, presentere og samarbeide om disse
  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig avgrenset prosjektarbeid innen innovasjon og strategi

Generell kompetanse

Studentene

  • har avansert teoretisk kunnskap og kan anvende slik kunnskap til å foreslå løsninger på praktiske problemstillinger innen innovasjon og strategi
  • kan samarbeide, kommunisere og bidra til innovasjon og nyskaping i organisasjoner 
  • har utviklet en kritisk tilnærming til forståelse og anvendelse av modeller og teorier

Krav til forkunnskaper

Krever opptak på masterprogrammet i Innovasjon og ledelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil fortrinnsvis foregå over digitale plattformer. Digital undervisning som inkluderer forelesninger og presentasjoner, diskusjoner, studentpresentasjoner, studentsamarbeid, digitale læringsverktøy. Læring gjennom samarbeid står sentralt i emnet. Studentene vil bli delt inn i grupper og jobbe sammen i team. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Hvert team vil stå ansvarlig for presentasjoner og innleveringer. Det vil være to gruppeinnleveringer med vurdering godkjent/ikke godkjent. Begge innleveringene må være godkjent før du kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Denne teller 100 % av karakteren (bokstavkarakter A-F).

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler