VPD300 Vernepleiefaglig arbeid mellom individ og system
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Emnet fokuserer på koplingen mellom individ og system der studentene skal tilegne seg kunnskap om sosial ulikhet og sosiale problemer og hvordan velferdssystemet kan legge føringer og påvirke velferdstilbud til marginaliserte grupper. Emnet omhandler også kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer. Videre skal studenter tilegne seg kunnskap om organisasjonsteori og beslutningsprosesser i organisasjoner og hvordan profesjonsutøvere kan gå frem for å fremme læring og innovasjon i egen organisasjon. Det er også fokus på endring og kvalitetsforbedring blant annet ved risikovurdering på bruker- og systemnivå (kvalitetssystem for kvalitet i tjenester som utføres og HMS for ansatte).
Sentrale tema i emnet er: Kvalitetsforbedring, risikovurdering på organisasjons- og individnivå, skadeavvergende tiltak, sosial ulikhet og sosiale problem, organisasjonsteori, makt og sosialisering i et livsløpsperspektiv.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid og ha kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
- kjenner til politiske og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering av velferdstjenester, og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
- har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing og sosioøkonomiske problemer
- har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold, overgrep og mobbing påvirker helse, levekår og livskvalitet
- har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tversektoriell samhandling
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglige forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
Generell kompetanse:
Studenten...
- har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, og kan forebygge og løse konflikter
- kan planlegge og gjennomføre kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser
Krav til forkunnskaper
Alle emner i første studieår (VPD100, VPD110, VPD120, VPD130) og tredje semester (VPD200 og VPDP100) må være bestått.
Anbefalte forkunnskaper
VPD220 Inkludering, deltaking og vernepleiarens samfunnsansvar
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer som seminar, dialogkafe, gruppearbeid og framlegg.
Andre undervisningsformer er førelesninger og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. Utarbeide en times undervisning i gruppe knyttet til gitt case, samt være tilstede på andre gruppers undervisning.
2. Simulering - kommunikasjonskurs (tre dager).
Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre.
Vurderingsform
Oppgave: Individuell skriftlig oppgave, basert på egen problemstilling, innenfor gitt case. Omfang 3500 ord +/- 10%.
Vurderingsuttrykk:
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen:
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen.
Tredje gangs forsøk:
Emnet i sin helhet må gjennomføres ved neste ordinære eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler