VPDP200 Helse, miljø og omsorgspraksis
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Fokus for helse, miljø og omsorgspraksis er å fremme tjenestemottakers helse, trivsel og mestring. Emnet inneholder 13 uker brukerrettet praksis, i tillegg til teoretisk undervisning knyttet til tema i emnet.
I praksis skal studenten lære praktisk stell og bidra til helsefremming hos tjenestemottakerne. Praksis innebærer kommunikasjon og relasjonsbygging og miljøterapeutisk arbeid gjennom tilrettelegging, støtte og opplæring i samhandling med dem det gjelder. Gjennom praksis skal studentene legge til rette for brukeres aktivitet og deltagelse som bidrar til helefremming og trivsel i hverdagen. I praksis skal studentene øve seg i å arbeide etter prinsipper i kunnskapsbasert praksis (KBP). I tillegg kreves det at studenten arbeider aktivt etter en vernepleiefaglig modell.
Sentrale tema i emnet er: helse og omsorg, helsefaglige prosedyrer, legemiddelhåndtering, dokumentasjon av helsehjelp, miljøterapeutisk arbeid, aktivitet, velferdsteknologi, selvbestemmelse og kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har bred kunnskap om problemløsning på individnivå, gjennom observasjon, utredning, utforskning av verdier, ønsker og livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
- har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
- har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
- har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom i et livsløpsperspektiv
- kjenner til sykdomsforebygging og helsefremming
- har bred kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner i et livsløpsperspektiv
- har kjennskap til vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
- har kunnskap om legemidlers virkning og bivirkning og og kan oppdatere sin kunnskap om forsvarlig legemiddelhåndtering,
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet i tråd med kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om symptomer og behandling innen de vanligste somatiske og psykiske sykdommer innen fagområdet
- kjenner til relevant lovverk
- har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
- har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende faglig kunnskap for kritisk å diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
- kan anvende relevante metoder og kartleggings og utredningsarbeid for å kunne identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak, og kjenner til aktuelle pasientforløp
- kan anvende faglig kunnskap for å bidra til helsefremming og sykdomsforebygging og faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning og utviklingsarbeid i pasientopplæring
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere symptomer på sykdom og sette inn nødvendige behandlingstiltak, samt ved behov innhente bistand hos annet helsepersonell eller henvise videre for å sikre forsvarlig bistand til personer med behov for helsehjelp
- kan anvende faglig kunnskap om livreddende førstehjelp
- kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakere
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Generell kompetanse:
Studenten…
- har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen
- har innsikt i teorier, prosesser, metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
- kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg, grunnleggende pleieprosedyrer og legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekt for den enkeltes verdighet
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med brukere og andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering og bidra til utvikling av god praksis
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområde og utvikling av faglig forsvarlig praksis og gjennom dette bidra til forebygging av tvang
- kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger og kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
- kjenner til forsknings og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhentning av brukers erfaring og kunnskap
- kjenner til kvalitetsarbeid og system for avvikshåndtering
Krav til forkunnskaper
Bestått første studieår (VPD100, VPD110, VPD120, VPD130) og praksisemnet VPDP100 Praksis-miljøterapeutisk arbeid.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emnet VPD210 Helsefremming og helsehjelp
Undervisnings- og læringsformer
I praksisstudiene skal studenten lære gjennom å delta i ulike yrkessituasjoner og gjennom å reflektere over egne og andres handlinger i yrkesfeltet.
Praksisforberedelser og undervisning inngår som en del av praksisemnet. Studentene utarbeider en praksisplan som følges opp i praksis. For nærmere informasjon om innhold i en praksisplan se informasjonshefte om praksis
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende læringsaktivitet må være godkjent for at studenten kan gå ut i praksis:
1. Førstehjelpskurs
Læringsaktiviteten er gyldig i 4 semestre.
Vurderingsform
Eksamen med to deler. Begge deler (Del 1 og Del 2) må være bestått for å få bestått emnet.
- Del 1 Praksis: Praksis - Helse, miljø og omsorgspraksis.
Praksisstudiene er obligatorisk og det stilles krav om 90 % tilstedeværelse.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått etter en avsluttende vurdering av studenten sin prestasjon i praksisperioden. For å bestå praksis må studenten nå læringsutbyttet for emnet og oppfylle krav til oppmøte i praksis, Jmf Forskrift om studium og eksamen ved HVL.
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. Det skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet.
Ny praksisperiode Ved ikke bestått i praksis (del 1) må praksisperioden i sin helhet (del 1 og del 2) gjennomføres ved neste ordinære praksis.
- Del 2 Oppgave: Omfang: inntil 3500 ord
Vurderingsuttrykk Bestått/ ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått oppgave, må denne bearbeides og leveres til ny angitt tid.
Ved tredje forsøk: Ny oppgave leveres.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler