Hopp til innhald

VVPB801 Innføring i veiledning og vurdering for praksislærere i barnehage

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Dette emnet tilbys praksislærere i barnehager, og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse. Formålet med studiet er å bidra til at studenten utvikler kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer, veileder, vurderer og lærerutdanner. I tillegg til barnehagelærerens ulike roller og ansvarsområder, gis det innføring i pedagogisk veiledning, vurdering og praktisk bruk av ulike veiledningsmetoder.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene skal ha inngående kunnskap om

  • pedagogisk veiledning og vurdering som begreper i teori og praksis
  • praksisopplæring i norsk barnehage og samfunnskontekst
  • veiledningsteorier og metoder som er relevant for veilederrollen i praksisopplæringen
  • kommunikasjons- og relasjonsforståelse som er relevante for veiledning og vurdering
  • hvordan analysere og begrunne egen profesjonspraksis både teoretisk, erfaringsbasert og etisk

Ferdigheter

Studentene skal

  • gjennomføre veiledningssamtaler både på individ- og gruppenivå
  • lede og begrunne veiledningsprosesser
  • kritisk analysere ulike teorier om veiledning og vurdering
  • reflektere etisk, pedagogisk og didaktisk over sin egen veiledning 
  • observere og vurdere studenter i praksis ut fra en helhetlig forståelse av barnehagelærerutdanningen som profesjonsutdanning
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten skal ha generell kompetanse i 

  • å kritisk og selvstendig gjennomføre, analysere og vurdere pedagogisk veiledning og ulike former for vurdering
  • å forstå barnehagelærerutdanningens og praksisbarnehagens betydning for barnehagelærerstudentens forberedelse til å bli profesjonsutøver
  • i å forstå og utvikle seg selv som praksislærer og som lærerutdanner

Krav til forkunnskaper

Fullført barnehagelærer eller førskolelærerutdanning eller annen treårig pedagogisk høgskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer for pedagogisk lederstilling i barnehage.  Søker må være ansatt som barnehagelærer i barnehage.

Anbefalte forkunnskaper

Fortrolig med bruk av digitale verktøy.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. Det er tre samlinger over to dager i høstsemesteret. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, øvelser og diskusjoner. Dette skjer både fysisk og digitalt, i grupper og individuelt.

Studiet krever personlig og faglig dialog og evne til samarbeid og refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet. Det forutsettes ulike former for arbeid med studiet mellom samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse i alle læringsaktivitetene og arbeidsformene i studiet.
  • En skriftlig individuell tekst på 1000 ord (+/- 10%) om rollen som praksislærer.
  • Gjennomføre en kollegaveiledning i grupper og innlevering av en felles metatekst i på 1500 ord (+/- 10%) i etterkant.
  • Produsere en digital samtale om veiledning, vurdering og etisk refleksjon.

Nærmere retningslinjer for de obligatorieske læringsaktivitetene og arbeidsformene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering. 

De obligatoriske læringsaktivitetene blir vudert til godkjent/ikke godkjent og alle må være godkjent før oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig semesteroppgave over 3 uker, på 3000 ord (+/- 10 %).

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

I tillegg til vurderingskriterier, vil det foreligge retningslinjer for eksamen i god tid før eksamensperioden. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler