VVPB802 Barnehagelæreren som lærerutdanner, veileder og vurderer
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Dette studiet tilbys praksislærere i barnehager og imøtekommer kravet i Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning om praksislæreres veiledningskompetanse.
Emnet skal bidra til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller og hva det vil si å være en praksisbarnehage, i spenningsfeltet mellom styringsdokumenter og praktisk virkelighet. Emnet ligger i studieprogrammets 2. semester.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha inngående kunnskap om
- utfordringer og etiske dilemmaer når studentene både skal veiledes og vurderes
- barnehagen som læringsmiljø for studentenes profesjonsutdanning, i spenningsfeltet mellom teoretisk læring og praktisk utprøving
- begrunnelser for kollektiv profesjonstilhørighet og etisk profesjonsutøvelse i samsvar med nasjonale føringer for barnehagelærerutdanning, barnehagelov og rammeplan for barnehagen
Ferdigheter
Studenten skal
- vurdere egen og andres bruk av ulike veiledningsmetoder og tilnærminger til vurdering i et profesjonsetisk perspektiv
- utforske og tenke nytt om pedagogiske, didaktiske og digitale tilnærminger til praksisopplæring, veiledning og vurdering
- kritisk reflektere og begrunne veiledning og vurdering som støtte i studenters og ansattes lærings- og danningsprosesser
Generell kompetanse
Studenten skal ha generell kompetanse
- til kritisk og analytisk refleksjon og nytenkning om praksislærers ulike roller og ansvarsområder i spenningsfeltet mellom ulike styringsdokument og praktisk virkelighet.
- til å anvende og kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy knyttet til veiledning og vurdering og øvrig bruk av kommunikasjons- og læringsplattformer i praksisopplæringen
- i å bruke og begrunne faglig skjønn i møte med utfordringer og etiske dilemmaer når studenter og ansatte skal innføres i barnehageprofesjonens egenart og samtidig utfordres til å være nytenkende
Krav til forkunnskaper
VVPB801
Anbefalte forkunnskaper
Fortrolig med bruk av digitale verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Studiet innebærer aktiv bruk av høgskolens ulike digitale lærings- og kommunikasjonsplattformer. Det er tre samlinger over to dager i vårsemesteret. I tillegg til obligatorisk fremmøte på samlingene, er studiet organisert i deltemaer med forelesninger, øvelser og diskusjoner. Dette skjer både individuelt, i grupper og digitalt. Studiet krever personlig og faglig dialog og evne til samarbeid og refleksiv skriving om faglige problemstillinger innenfor emnet. Det forutsettes ulike former for arbeid med studiet mellom samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i studiet
- Studenten skal på egen arbeidsplass gjennomføre en presentasjon om hva det vil si å være en praksisbarnehage og sammen med personalet diskutere aktuelt tema for utviklingsarbeidet. Etter presentasjonen leveres et refleksjonsnotat med forslag til tema for utviklingsarbeidet .
- Studenten skal utarbeide en skisse med forslag til problemstilling og arbeidsprosess for utviklingsarbeidet.
Nærmere retningslinjer for arbeidskravene vil foreligge i god tid før gjennomføring og innlevering.
Det vil bli gitt veiledning i tilknytning til presentasjonen i barnehagen og utviklingarbeidet.
Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
- Del 1: Oppgave. Skriftlig rapport om gjennomført utviklingsarbeid i egen barnehage, 3000 ord, 10%+/- (individuell oppgave) 5000 ord 10% +/- (gruppeoppgave). 60 % av endelig karakter.
- Del 2: Muntlig eksamen, inntil 30 minutter, 40 % av endelig karakter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Det vil foreligge retningslinjer for eksamen i tillegg til vurderingskriteriene.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas som ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1, oppgave, skriftlig rapport: Alle
Del 2, muntlig eksamen: Ingen
Mer om hjelpemidler