Å-MU401 Årsstudium musikk 2 emne 2
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Det blir lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom studentenes egen musikalske og kunsteriske utvikling og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning. Emnet skal gi studenten kompetanse til å utvikle samarbeids- og formidlingsprosjekter ved høgskolen og i samfunnet. Studentens musikalske ressurser og undervisning gitt ved høgskolen danner grunnlaget for arbeid i emnet. Oppgaver gitt i emnet skal trekke linjer mellom fag som hovedinstrument, musikkformidling, musikkhistorie, didaktikk og arrangering/komponering.
Viktige tema i emnet er:
- Lytting og lyttemetodikk knyttet til musikkhistoriske emner
- Didaktisk refleksjon og analyse
- Arrangering/komponering
- Musikkformidling
- Musikkteknologi
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i skolefaget musikk
- grunnleggende kunnskap om musikk fra ulike tradisjoner, sjangrer og musikkhistoriske epoker.
- kunnskaper om ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter i skole og på andre arenaer
- har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
- har kunnskap utvalgte sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering
Ferdigheter
Studenten kan
- formidle musikk på en selvstendig og trygg måte fra en scene, med god kommunikasjon til ensemblet og publikum
- lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer og historiske perioder
- legge til rette for varierte musikkaktiviteter for ulike målgrupper
- kan reflektere over og drøfte musikken sine funksjoner som estetisk og flerkulturelt samfunnsfenomen i relasjon til grunnskolekonteksten
- kan skape sin eigen musikk ved hjelp av akustiske og digitale lydkilder og arrangere musikalsk materiale for elever på grunnskolens ulike trinn
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere egen musikalsk og kunstnerisk læring
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere varierte musikkaktiviteter med fokus på skapende prosesser
- kan aktivisere og stimulere andre menneskers evne til å skape, oppleve og uttrykke musikk
- kan reflektere over forholdet mellom musikk, metoder i og utenfor faget
- kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å reflektere over, drøfte og vurdere aktuell forskning og ulike grunnskolerelaterte musikkdidaktiske kategorier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det er anbefalt å ta dette emnet etter Musikk 1.
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk musikalsk og metodisk aktivitet i heil klasse og i mindre grupper, forelesinger og litteraturstudier - i analoge og digitale format. Studentaktive læringsformer blir vektlagt, og det blir satt krav til at studentane kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats. Deler av aktivitetene i emnet kan bli organisert som praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
På grunn av fagets praktiske karakter er det obligatorisk oppmøte og aktiv deltagelse i undervisningen i emnet, minst 80%.
Praktiske og skriftlige læringsaktiviteter individuelt og i gruppe, som blir kunngjort ved semesterstart må løses innen gitt frist.
Godkjent/ikke godkjent
Vurderingsform
Mappeeksamen med gradert karakter A-F, der F er ikkje bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler
Mer om hjelpemidler