Hopp til innhald

Å-MU401 Årsstudium musikk 2 emne 2

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Det blir lagt vekt på å skape en god sammenheng mellom studentenes egen musikalske og kunsteriske utvikling og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning. Emnet skal gi studenten kompetanse til å utvikle samarbeids- og formidlingsprosjekter ved høgskolen og i samfunnet. Studentens musikalske ressurser og undervisning gitt ved høgskolen danner grunnlaget for arbeid i emnet. Oppgaver gitt i emnet skal trekke linjer mellom fag som hovedinstrument, musikkformidling, musikkhistorie, didaktikk og arrangering/komponering.

Viktige tema i emnet er:

  • Lytting og lyttemetodikk knyttet til musikkhistoriske emner
  • Didaktisk refleksjon og analyse
  • Arrangering/komponering
  • Musikkformidling
  • Musikkteknologi

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i skolefaget musikk
  • grunnleggende kunnskap om musikk fra ulike tradisjoner, sjangrer og musikkhistoriske epoker.
  • kunnskaper om ledelse og tilrettelegging av musikkaktiviteter i skole og på andre arenaer
  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
  • har kunnskap utvalgte sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon og arrangering

Ferdigheter

Studenten kan

  • formidle musikk på en selvstendig og trygg måte fra en scene, med god kommunikasjon til ensemblet og publikum
  • lytte aktivt og reflekterende til et representativt utvalg av musikk fra ulike sjangrer og historiske perioder
  • legge til rette for varierte musikkaktiviteter for ulike målgrupper
  • kan reflektere over og drøfte musikken sine funksjoner som estetisk og flerkulturelt samfunnsfenomen i relasjon til grunnskolekonteksten
  • kan skape sin eigen musikk ved hjelp av akustiske og digitale lydkilder og arrangere musikalsk materiale for elever på grunnskolens ulike trinn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere egen musikalsk og kunstnerisk læring
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere varierte musikkaktiviteter med fokus på skapende prosesser
  • kan aktivisere og stimulere andre menneskers evne til å skape, oppleve og uttrykke musikk
  • kan reflektere over forholdet mellom musikk, metoder i og utenfor faget
  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom å reflektere over, drøfte og vurdere aktuell forskning og ulike grunnskolerelaterte musikkdidaktiske kategorier

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt å ta dette emnet etter Musikk 1.

Undervisnings- og læringsformer

Praktisk musikalsk og metodisk aktivitet i heil klasse og i mindre grupper, forelesinger og litteraturstudier - i analoge og digitale format. Studentaktive læringsformer blir vektlagt, og det blir satt krav til at studentane kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats. Deler av aktivitetene i emnet kan bli organisert som praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

På grunn av fagets praktiske karakter er det obligatorisk oppmøte og aktiv deltagelse i undervisningen i emnet, minst 80%. 

Praktiske og skriftlige læringsaktiviteter individuelt og i gruppe, som blir kunngjort ved semesterstart må løses innen gitt frist.

Godkjent/ikke godkjent

Vurderingsform

Mappeeksamen med gradert karakter A-F, der F er ikkje bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler

Mer om hjelpemidler