Hopp til innhald

ØAA117 Praktisk prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Emnet legger opp til å styrke studentenes kompetanse og ferdigheter når det gjelder å utvikle, organisere og lede reelle prosjekter koblet opp mot bærekraft og sirkulær økonomi. Studentene får en generell innføring i ulike faser av prosjekt- og innovasjonsprosessen med innføring i teorier, begreper, metoder og digitale verktøy knyttet til de ulike innovasjons- og økosystemene.  Studentene jobber med praksisnære utfordringer der kreativitet og løsningsorientering står i høysetet. Studentene utvikler sine entreprenørielle ferdigheter ved å koble teknologi, digitalisering, mennesket, samfunn og miljø for å tilstrebe ansvarlige bærekraftige løsninger. Studentene er med i prosessen med å utvikle, formulere, visualisere og vurdere nye forretnings-ideer og -modeller og skal bruke sin kompetanse fra emner tidligere i studieløpet. Det legges vekt på at studentene skal jobbe med reelle problemstillinger med en interessenttilnærming, da spesielt fokus på brukerne. Studentene vil jobbe sammen i team.

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet inneha:

Kunnskaper:

  • Om prosjektledelse, teamutvikling, organisasjon og innovasjonssystemet knyttet til innovasjon.
  • Om verdiskaping, innovasjon og entreprenørskap i eksisterende og nye virksomheter. 
  • Om kreative prosesser og visualisering
  • Om fra problem til idé, forretningsidé og forretningsmodell
  • Om bærekraftige forretnings-/verdiskapningsmodeller og innovasjonsstrategier koblet opp mot virksomheters samfunnsansvar, utfordringer knyttet til miljø og FNs bærekrafts-mål.
  • Om prosjektleders ansvar, yrkesetikk, foretaksetikk og bedriftenes samfunnsansvar.

Ferdigheter:

  • Kunne bidra til kreative prosesser/nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom prosjektdeltakelse i utvikling av forretningsideer og bærekraftige forretningsmodeller.
  • Kunne vurdere samfunnsnyttige produkter og tjenester, systemer og løsninger, samt identifisere etiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft i et prosjekt og/eller i en organisasjon
  • Kunne anvende digitale verktøy og metoder innenfor prosjekt- og innovasjonsarbeid. 
  • Kunne formidle relevant faglig kunnskap til ulike aktører som er berørt eller involvert i innovasjonsprosesser, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • Kunne reflektere over egen faglig utøvelse 

Generell kompetanse:

  • Kunne samarbeide og reflektere over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, samt tilpasse denne til ulike innovasjons- og verdiskapingsprosesser
  • Kunne se tverrfaglige sammenhenger mellom innovasjon, teknologi, ledelse, organisering, økonomi, samfunn, miljø og etikk
  • Kunne utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisningsformer inspirert av prosjektbasert-, problembasert og case-basert læring. Presentasjoner (basert på en aktiv- og dialogbasert læringsmodell), veiledning (både av fagansvarlige og eksterne mentorer). Innleveringer teambasert underveis.

Obligatorisk læringsaktivitet

2 obligatoriske arbeidskrav 

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og ett påfølgende semester.

Vurderingsform

Vurdering vil skje i form av to muntlige eksamener som vil danne grunnlag for karakter i emnet. Hver deleksamen teller 50% av endelig karakter. Eksamen gjennomføres i team, men karakteren etter muntlig eksamen kan settes individuelt for det enkelte team-medlem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Digitale presentasjonsverktøy

Mer om hjelpemidler