ØKB2121 Internasjonal markedsføring
Emneplan for studieåret 2022/2023
Innhold og oppbygning
Internasjonal markedsføring fordrer samhandling mellom bedrifter og mennesker fra forskjellige land og kulturer. Hovedtemaer er kulturens rolle i en global kontekst, vurdering (analyse) av internasjonale businessmuligheter, inngangsstrategier til utenlandske markeder, internasjonal markedsførings kommunikasjon, beslutninger i internasjonale distribusjonskanaler, og internasjonal produkt utvikling og prissetting.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har kunnskap om eksterne faktorer, for eksempel kulturelle, etiske, politiske, og økonomiske faktorer, som påvirker arbeidet med internasjonal markedsføring.
- kan gjøre rede for begreper og teorier i markedsvalg og inngangsstrategier.
- kan gjøre rede for begreper og teorier i produktstrategi, påvirkningsstrategi, prissetting, logistikk- og distribusjon i internasjonale markeder.
- har kunnskap om kilder til sekundærdata om internasjonale markeder.
- har kunnskap om terminologibruken innen fagfeltet internasjonal markedsføring.
Ferdigheter
Studenten:
- kan analysere forretningscase ut fra kunnskap og teorier i internasjonal markedsføring.
- kan kritisk analysere en bedrifts internasjonal markedsføringsaktiviteter.
- kan utvikle inngangsstrategier og strategier for produkter, prissetting, påvirkning og markedskanaler i internasjonal markeder.
Generell Kompetanse
Studenten:
- har tilegnet seg et kritisk og reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå utfordringer og dilemmaer i internasjonal markedsføring.
- har tilegnet seg en faglig kompetanse til å delta aktivt i diskusjoner om internasjonal markedsforhold.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA116 Markedsføring eller lignende
Undervisnings- og læringsformer
Blandet undervisning. Fysisk tilstedeværelse og noe digital undervisning ( omvendt undervisning)
Obligatorisk læringsaktivitet
Presentasjon av caseanalyse i gruppe
Vurderingsform
Gruppeoppgave 100%.
Gruppene må bestå av 2-3 personer.
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler