Hopp til innhald

ØAA117 Praktisk prosjektledelse

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

I praktisk prosjektledelse arbeider studenter i team med et prosjekt som gjennomføres i løpet av semesteret, det legges vekt på at studentene skal jobbe med reelle problemstillinger med en interessenttilnærming, med fokus på brukerne. Emnet legger opp til å styrke studentenes kompetanse og ferdigheter når det gjelder å utvikle, organisere og lede reelle prosjekter.

Studentene får en generell innføring i ulike faser i prosjekter og teamarbeid, med innføring i teori, begreper, metoder og verktøy. Studentene jobber med praksisnære utfordringer der kreativitet og løsningsorientering står sentralt. Studentene utvikler ferdigheter knyttet til prosjektledelse gjennom praktisk anvendelse av teori, verktøy og metoder. Det blir lagt vekt på at studentene skal kunne diskutere og reflektere faglig. Studentene skal også utvikle og reflektere over egne teamarbeid ferdigheter, samt øve på muntlig presentasjoner.

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet inneha:

Kunnskaper:

  • Om prosjektledelse
  • Om team og teamutvikling
  • Om organisering av prosjekter og ulike former for prosjekter
  • Om verdiskaping, innovasjon og entreprenørskap i eksisterende og nye virksomheter
  • Om kreative prosesser og visualisering
  • Om bærekraftige verdiskapningsmodeller og innovasjonsstrategier koblet opp mot samfunnsansvar og FNs bærekrafts-mål
  • Om prosjektleders ansvar, yrkesetikk, foretaksetikk og bedriftenes samfunnsansvar

Ferdigheter:

  • Kunne bidra til kreative prosesser/nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom prosjekter
  • Kunne vurdere samfunnsnyttige produkter og tjenester, systemer og løsninger, samt identifisere etiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft i et prosjekt og/eller i en organisasjon
  • Kunne formidle relevant faglig kunnskap til ulike aktører som er berørt eller involvert i prosjekter, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • Kunne reflektere over egen faglig utøvelse
  • Kunne skille mellom ulike former for prosjekter, og velge verktøy og metoder som er hensiktsmessige i forhold til prosjektets natur og mål.

Generell kompetanse:

  • Kunne samarbeide og reflektere over egen faglig utøvelse, også i team, samt tilpasse denne til ulike former for prosjekter
  • Kunne utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre innenfor prosjektarbeid og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive undervisningsformer inspirert av prosjektbasert-, problembasert og case-basert læring. Presentasjoner, basert på en aktiv og dialogbasert læringsmodell, diskusjon i team og veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

To obligatoriske arbeidskrav som utføres i team. Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og påfølgende semester.

Vurderingsform

To muntlige eksamener som sammen danner grunnlag for karakter i emnet. Hver deleksamen teller 50% av endelig karakter i faget. Eksamen gjennomføres i team, men karakteren etter muntlig eksamen kan settes individuelt for det enkelte teammedlem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Digitale presentasjonsverktøy

Mer om hjelpemidler