Hopp til innhald

DØL117 Digital organisering og ledelse

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi oppdatert kunnskap om organisering og ledelse i en digital tidsalder. Viktige tema er hvordan digitale teknologier og utnyttelse av disse muliggjør forbedringer, transformasjon og utfordringer for:

• organisasjonsstrukturer og arbeidsprosesser

• beslutningstaking

• organisasjon og teknologi

• ledelse og fjernledelse

• samhandling mellom menneskelige ansatte og digitale løsninger som robotikk og kunstig intelligens.

• etikk, samfunnsansvar og bærekraft

• regulering

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter endt kurs har studenten kunnskap om og forståelse av:

  • hvordan digital teknologi muliggjør og medfører organisasjonstransformasjon
  • digital teknologi og digitale løsninger som kan påvirke organisasjonen, dens funksjon, drift, beslutningstaking og måloppnåelse.
  • hvordan digital teknologi påvirker valg av struktur, kultur og praksis for organisasjonsform, samhandling og ledelse.
  • utfordringer knyttet til etikk, samfunnsansvar og bærekraft ved bruk av digital teknologi

Ferdigheter

Studentene er etter gjennomført kurs:

  • i stand til å analysere hvordan digital teknologi muliggjør og medfører organisasjonstransformasjon
  • kan reflektere kritisk over, og anvende teorier og metoder innen organisering og digital transformasjon med vekt på drivere og barrierer
  • kan delta konstruktivt og komme med forskningsbaserte forslag i organisasjons-endringsprosesser der digital teknologi er sentral
  • kan vurdere utfordringer knyttet til etikk, samfunnsansvar og bærekraft for digital teknologi i organisasjoner.

Generell kompetanse

Studentene er etter gjennomført kurs:

  • i stand til å jobbe både uavhengig og i team med praktiske og teoretiske problemer
  • i stand til å presentere resultatene av slikt arbeid i muntlig og skriftlig form
  • kan formidle relevante temaer til både spesialister og ikke-spesialister
  • vet når ytterligere kompetanse er nødvendig, og hvor den kan bli funnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Fysisk undervisning, seminar, gruppearbeid og veiledning.

Obligatorisk læringsaktivitet

En gruppebasert innlevering etter oppgitt emne

Vurderingsform

Deleksamen med to deler:

Gruppebasert essay over oppgitt tema (utgjør 40% av karakteren).

Individuell skoleeksamen 5 timer (utgjør 60% av karakteren).

Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved skriftlig skoleeksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler