Hopp til innhald

FLKI8101D Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i lærerutdanningsbarnehage, emne 1 deltid

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage  har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer. Må være tilsatt i en Lærerutdanningsbarnehage under studietiden.

Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av barnehagelærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.

Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/ annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.

  • Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Profesjonskvalifisering og praksislærer som barnehagelærerutdanner
  • Barnehagelærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til barnehagelæreryrket
  • Fag og didaktikk i praksisopplæringen

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
  • har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos barnehagelærerstudent, barnehagelærer og praksislærer
  • har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, barnehagelærerstudentens nivå og personlige utvikling
  • kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
  • kan mestre ulike kommunikative ferdigheter
  • kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
  • kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert, der undervisningen består av digitale ressursforelesninger, fysiske samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper. 

Det kreves aktiv deltakelse gjennom hele studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
  • To skriftlige og et digitalt/skriftlig obligatoriske læringsaktiviteter.

Læringsaktivitetene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle læringsaktivitetene må være godkjent før oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Prosjektoppgave.

Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale og en skriftlig oppgave som beskriver planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssamtalen. 

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny prosjektoppgave.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler