FM3-PRA-04 Praksis i varierte og videregående opplæringsarenaer, 15 dager
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Praksisopplæringen i 3. studieår retter seg mot praksisarenaer i varierte og videregående opplæringsarenaer. En vektlegger selvstendig planlegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning og det å reflektere rundt egen rolle. Særlig blir refleksjon rundt lærerens ulike roller innenfor ulike praksisarenaer vektlagt.
Praksis gjennomføres som to delpraksiser, som fordeles mellom høst og vår-semesteret.
Det må påregnes noe praksis på kveldstid da dette er en viktig del av praksisens egenart. Praksisarenaene kan være spredd over et stort geografisk område, og studentene må være forberedt på noe reising. I noen av praksisperiodene må studentene regne med å bo på praksisstedet, da avstanden er for stor til å pendle. I slike tilfeller vil HVL sitt reglement for dekking av bo -og reiseutgifter i forbindelse med praksis være gjeldende.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer som særpreger musikkfaget
- har kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring og tilpasset opplæring
- har kunnskap om lærerens rolle som kulturformidler
Ferdighet
Studenten
- kan alene og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk
- kan planlegge, tilrettelegge og gjennomføre undervisning i musikk
- kan bruke et bredt utvalg arbeidsmåter og læremidler i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte undervisning og læring, fag og elever i lys av aktuelle læreplaner og profesjonsetiske perspektiver
- kan reflektere over egen og andres praksis i lys av teori og forskning
- kan bruke tilbakemeldinger på egen praksis på en konstruktiv måte
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Praksis 1.studieår: FM1-PRA-1 og FM1-PRA-2 Grunnskolepraksis høst og vår
Praksis 2.studieår: FM2-PRA-3 Praksis i kulturskole og ensemble
Undervisnings- og læringsformer
Praksisopplæringen innebærer praksisforberedende møte, egen forberedelse, praksis på praksisstedet, veiledning med praksislærer og etterarbeid. På grunn av praksisens egenart må en påregne praksis på kveldstid, da dette kan være en viktig del av praksisen.
Praksis skal tilsvare 15 arbeidsdager, men vil bli fordelt på undervisningstimer, forberedelse, veiledning og etterarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
-
Vurderingsform
Praksis, tilsvarende 15 arbeidsdager med veiledet praksis fordelt på to delpraksiser; høstpraksis og vårpraksis
Alle delpraksiser må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delpraksisene, kan en ta denne opp igjen alene
Samlet sluttkarakter vår: bestått/ikkje bestått.
Vurderingen er ikke etterprøvbar. Dersom praksis ikke er bestått, kan studenten gjennomføre et andre forsøk neste gang emnet går ordinært. Dette kan påvirke studenten sin studieprogresjon. For øvrige regler og rutiner se retningslinjer for praksisstudiet i utdanningen.
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler