FYS200 Fysioterapeutiske tiltak innen behandling, habilitering og rehabilitering
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet handler om å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til fysioterapeutisk undersøkelse, vurdering av funn, målsetting, planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak. Emnet retter seg mot personer med plager/sykdom i muskel-/skjelettsystemet og skader/sykdom i sentralnervesystemet, i et livsløpsperspektiv. Det legges til grunn en bio-psyko-sosial forståelse for helse, sykdom og funksjon. Fysioterapeutiske tiltak settes i en sammenheng der begrepene behandling, (re)habilitering klargjøres. Tverrprofesjonalitet, brukermedvirkning, samvalg og autonomi er sentrale tema. Emnet bygger på kunnskap og ferdigheter fra 1.studieår.
Innhold i emnet er:
- Anvendt funksjonell anatomi
- Fysiologi - teori og anvendelse inkludert fordypning i respirasjons-, sirkulasjons- og muskelfysiologi
- Medisinsk teori knyttet til muskel-/skjelettproblematikk deriblant ortopediske problemstillinger, revmatologi, uspesifikke smertetilstander og psykosomatiske plager, samt teori knyttet til skader og sykdom i det sentrale og perifere nervesystemet. I tillegg fokuseres det på Downs syndrom, ADHD og DCD/motorisk usikre barn
- Trenings- og bevegelseslære, herunder medisinsk treningslære og arbeidsfysiologi
- Kommunikasjon og relasjonskompetanse
- Veiledning og instruksjon, individuelt og i gruppe,
- Teori og praksis om motorisk utvikling, - læring/- relæring og - kontroll, samt nevroanatomi og -fysiologi om funksjon, dysfunksjon og plastisitet
- Teori knyttet til behandling av pasienter i alle aldre med muskel-/skjelett-plager/sykdom og med skader/sykdom i sentralnervesystemet
- Teori og praksis om fysioterapeutiske tiltak som øvelser, leddmobilisering, og bløtvevsbehandling.
- Introduksjon til fysikalske behandlingsmetoder
- Hjelpemidler
Pasientdager i emnet tilsvarer 6 dagers praksisstudier.
Emnet går parallelt med FYS210.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Læringsutbytter som er markert med stjerne betyr at læringsutbytter er knyttet til Forskrift for felles rammeplan for helse- og sosialutdanningene.
Kunnskap:
Studenten…
- forstår betydningen av hvordan miljø og helse påvirker meningsfull aktivitet og deltagelse ved målsetting og planlegging av tiltak
- kan forklare hvordan funksjonsendring har betydning for tilpassing av tiltak til indivitets forutsetninger og behov
- kunnskap om ulike helsetilstander og/eller diagnoser knyttet til muskelskjelett- og sentralnervesystemet
- kan bruke kunnskap om nervesystemet til å tolke betydningen det har for bevegelse og aktivitet
- kan beskrive ulike smertemekanismer
- kan redegjøre for forskjellige perspektiv på smerte
- kan forklare smerte og smertemekanismer til pasienter og andre målgrupper
- kan redgjøre for teorier om motorisk utvikling, -læring og -kontroll
- kan forklare hvordan bevegelse, aktivitet og deltakelse kan brukes som behandlende og hab-/rehabiliterende tiltak, på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan redgjøre for ulike teorier om mestring
- kjenner til hvordan kommunikasjon og veiledning kan brukes for å støtte pasienter og brukere med ulike funksjonsutfordringer i deres lærings- og mestringsprosesser
Ferdigheter:
Studenten…
- kan reflektere over sammenhengen mellom fysioterapeutiske undersøkelser og undersøkelsesfunn, og vurdere den kliniske verdi av disse for målsetting og tiltak og kan stille gitte kliniske diagnoser
- kan planlegge og gjennomføre av fysioterapeutiske tiltak for alle aldersgrupper på ulike arenaer
- kan bruke egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelse og behandling
- kan reflektere over forutsetninger i kommunikasjon
- kan anvende grunnleggende prinsipper i treningslære og arbeidsfysiologi
- * kan reflektere over hvordan fysioterapeuter kan identifisere mennesker som er utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep, og henvise videre ved behov
Generell kompetanse:
Studenten…
- har innsikt i hvordan lokale og globale miljøfaktorer kan påvirke helserelatert livskvalitet
- kjenner til at omsorgssvikt vold, overgrep, rus og sosioøkonomiske forhold har betydning for helse og funksjon
- kjenner til enkelte modeller for pasientforløp og koordinerte/samordnede tjenester
- kjenner til hjelpemidler som fremmer bevegelse og funksjon, og har innsikt i tilpasning og formidling av disse
Krav til forkunnskaper
Alle eksamener på 1. studieår skal være bestått før studenten kan fremstille seg for eksamen i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Introduksjonsforelesning knyttet til sentrale teoretiske emner.
Det legges opp til stor grad av praktisk ferdighetstrening innen temaområdene i emnet. Ferdighetstrening dekker fysioterapeutiske tiltak.
Det organiseres pasientdager der studentene i grupper møter personer og/eller kasuistikker med en helsetilstand relevant for fysioterapi.
For at studentene skal få erfaring med planlegging og gjennomføring av aktivitetstilbud til små barn, organiseres det en barnehagedag. Studentene skal planlegge og gjennomføre et opplegg for fysisk aktivitet for en gruppe barnehagebarn.
Det legges til rette for at studenter skal få erfaring med samarbeidslæring og faglig formidling gjennom obligatoriske gruppearbeid og seminar, inkludert tverrprofesjonelt og internasjonalt samarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Gjennomførte pasientdager (i gruppe).
- Gruppebasert barnehageopplegg
- Program barnehagedag
- Gjennomføring med evaluering
- Flervalgtest i farmakologi
- Flervalgtest i treningslære
- Tilstedeværelse på minst 80 % av obligatorisk studentaktiv undervisning
- Temaseminar
- Seminar tverrfaglig uke
- Evt internasjonalt samarbeid tydeliggjort i timeplan
Læringsaktiviteten er gyldige i fire semestre.
Vurderingsform
Eksamen
Praktisk/muntlig eksamen på inntil 40 minutter. Studenten skal vise og begrunne et behandlingsopplegg basert på en tilfeldig tildelt kasuistikk.
10 min forberedelse i eget rom. Utarbeiding av notatark maks 1 A4 side.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Gjennomføres lik den ordinære eksamen der studenten skal vise og begrunne en praktisk gjennomføring av behandlingsopplegg basert på en tilfeldig tildelt kasuistikk.
Hjelpemidler ved eksamen
Egne småredskaper for ulike tiltak. Notatark fra forberedelsestid.
Mer om hjelpemidler