Hopp til innhald

JOR508 Masteroppgave

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Gjennom masteroppgaven skal studenten vise forståelse, modning, refleksjon og vitenskapelig argumentasjon. Masteroppgaven skal gjøre studenten kvalifisert for, kunnskapsbasert praksis, fagutvikling- og/eller forskningsarbeid med relevans for eget fagfelt. Oppgaven skal gjennom bruk av anerkjente forskningsmetoder, vitenskapelig litteratur og veiledning, stimulere til kritisk tenkning og forskningsetiske vurderinger.

Masteroppgaven er et selvstendig arbeid knyttet til selvvalgt tema eller inngå i eksisterende forskningstema eksternt eller internt ved Høgskulen, studenten skal kunne kritisk reflektere omkring alle trinn i forskningsprosessen. Tema for masteroppgaven skal bidra til å utvikle kunnskapsgrunnlaget innen jordmorfag. Tema velges og avklares i studiets 2. semester. Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent. Masteroppgaven danner et utgangspunkt for refleksjon og forståelse for vitenskapsteori, vitenskapelige metoder, forskningsetikk, selvstendig/kritisk tenkning. Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra de øvrige emnene i studiet generelt og MAMET spesielt, videreføres gjennom arbeid med masteroppgaven.

Temaet for masteroppgaven kan være knyttet til pågående forskning ved jordmorutdanningen og dens samarbeidspartnere. Studenten kan også velge andre egne temaer for masteroppgaven. Masteroppgaven kan være et empirisk prosjekt, kvalitetsforbedringsarbeid, metodisk oppgave eller systematisk oversikt. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kan anvende et kritisk og analytisk syn på jordmorfag og jordmorvirksomhet
  • har analytisk kompetanse til å utføre kunnskapsbasert praksis, og ser behovet for egen kontinuerlig utvikling og læring
  • har inngående kunnskap om krav til forskningsetikk og personvern, dokumentasjon i henhold til lovverket og ser sammenhengen mellom dokumentasjon, kvalitetssikring og fagutvikling

Ferdigheter: Studenten...

  • kan gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt og anvender anerkjente vitenskapelige metoder, oppdatert litteratur samt datainnhenting fra de kliniske studier
  • kan gjennom arbeid med masteroppgaven videreutvikle den kunnskap og kompetanse som studenten har tilegnet seg gjennom de øvrige delene i studiet, og videreutvikler denne på et teoretisk og empirisk grunnlag
  • kan anvende teori, gjennomføre metodologiske overveielser, analysere, argumentere og konkludere på en måte som demonstrerer forståelse av forholdet mellom problemformulering, teoretisk rammeverk og det empiriske materialet eller teoretiske funn
  • kan diskutere selvstendig skillelinjer mellom ulike forskningsperspektiv, argumenter for  valg av metode i relasjon til forskningsspørsmålet, utforme redskaper for datainnsamling, bearbeider data og presenterer forskningsresultatet
  • kan analysere, konkludere og kommunisere jordmorfaglige problemstillinger med spesialister og allmennheten

Generell kompetanse: Studenten...

  • har kompetanse til å initiere og gjennomfører avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekter i fremtidig yrkesutøvelse
  • kan vurdere metodiske og teoretiske forutsetninger for vitenskapelige undersøkelser
  • kan formidle resultater av egen og andres forskning
  • kan analysere etiske dilemmaer innen jordmorfaget og andre fagområder

Krav til forkunnskaper

Bestått MAMET og JOR507

Undervisnings- og læringsformer

Hver student tildeles en hovedveileder og en med veileder som gir veiledning spesifisert i egen veiledningskontrakt etter godkjent prosjektplan. Dersom faglig hovedveileder er ekstern oppnevnes en med veileder blant de vitenskapelig ansatte på HVL.

Hvert prosjekt har krav på 3 timer veiledning i forbindelse med ferdigstilling av prosjektplan, og inntil 10 timer veiledning på selve masteroppgaven. Veileder tildeles etter at studentene har valgt tema for masteroppgaven. Veiledning kan gis både individuelt og i grupper. 

Undervisning- og læringsformer: Ressursforelesninger i MAMET, masterseminar, studentpresentasjon, workshoper og selvstudie.

Som en del av arbeidet med masteroppgaven, deltar studentene på seminarer hvor de presenterer problemstillinger relatert til eget prosjekt og får tilbakemeldinger fra vitenskapelig ansatte og medstudenter. Fokus i seminarene vil være problemstillinger som angår metode, analyse og andre substansielle emner for studentenes prosjekter.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

1: Prosjektplan 

2: Gjennomført 5 timer veiledning 

3: Deltagelse på masterseminar I-IV inklusive 4 skriftlige innleveringer, 4 muntlige presentasjoner, 3 opponentskap, relevante workshoper 

Bestått obligatorisk læringsaktivitet er gyldig 4 semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Masteroppgaven skal som hovedregel skrives sammen med en medstudent:

  • Alternativ 1: Vitenskapelig artikkel som følger forfatterguide til et referee bedømt tidsskrift og en kappe/sammenskrivning på inntil 5000 ord
  • Alternativ 2: Monografi med et omfang på inntil 15000 ord

Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. 

Ny eksamen: Ved ikke bestått masteroppgave, må studentene bearbeide masteroppgaven til ny eksamen. Det er ikke tilgang til å levere ny eller revidert masteroppgave ved bestått resultat.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Mer om hjelpemidler