Hopp til innhald

LUPEF403 Profesjonsfag: Den profesjonelle læreren

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Profesjonsfaget er et verdi- og danningsfag og skal gi studenten identitet som lærer i skolen, og danne den lærerfaglige plattforma i utdanninga.

Kjernen i profesjonsfaget dreier seg om oppdragelse, utdanning og danning, og skal ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, fagdidaktikk, det praktiske og estetiske fagområdet og praksis. 

I dette emnet blir oppmerksomheten rettet mot læreren som profesjonell deltaker i en lærende organisasjon. 

Sentrale tema i emnet er: 

  • Inkluderende fellesskap og tilpasset opplæring i en mangfoldig skole 
  • Skolen som lærende organisasjon 
  • Profesjonell utvikling 
  • Skolen i lokalsamfunnet 
  • Barn og unge si identitetsutvikling og sosialisering 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten  

  • har inngående kunnskaper om sentrale prinsipper som fremmer inkluderende og tilpasset opplæring 
  • har inngående kunnskaper om skolen som organisasjon i endring og utvikling 
  • har inngående kunnskaper om barn og unge si identitetsutvikling i pedagogisk sammenheng  
  • har inngående kunnskaper om profesjonell utvikling i et lærerfellesskap 
  • har inngående kunnskaper om barn og unge i vanskeleie livssituasjoner og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk 

Ferdigheter 

Studenten  

  • kan analysere og legge til rette for læringsprosesser som tar vare på mangfoldet i elevgruppa 
  • kan bruke lokalt arbeids-, kultur- og samfunnsliv i elevene si læring  
  • kan analysere barn og unge si utfoldelse og legge til rette for kreativitet og skapende virksomhet 

Generell kompetanse

Studenten  

  • kan bidra til kreativitet, nytenking og innovasjonsprosesser  
  • kan kritisk drøfte skolen og lærerens rolle og funksjon i samfunnet med sikte på demokratisk deltaking, respekt for alle folk, natur og miljø 
  • kan bidra til skolen sitt arbeid med verdigrunnlaget i overordnet del av læreplanen, og de tre tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling  

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

LUPEF103 Profesjonsfag: Lærerrollen og elevenes læring og utvikling

Undervisnings- og læringsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsformer i undervisningen, som seminar, forelesninger, øvinger, både individuelt og i grupper, praksisfortellinger og andre muntlige og skriftlige oppgaver.

Det er en forutsetning at studentene deltar aktivt i undervisningen og at de arbeider med lærestoffet på eiga hand.

Refleksjon over teori og praksis er sentralt i utviklinga av ei profesjonell yrkeskompetanse. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Et muntlig/digitalt arbeid der studentene legger fram planer for og gjennomføring av arbeid med vekt på barn og unges kreativitet og skapende virksomhet  og som viser kunnskap om inkluderende og tilpasset opplæring 
  • Et skriftlig arbeid der det går fram at studentene har prøvd ut et arbeid med vekt på kreativitet, nytenking og innovasjonsprosesser i faget, og der de begrunner egne valg og reflekterer over egne erfaringer  

De obligatoriske læringsaktivitetene skal være en del av arbeidet med en digital mappe. 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Digital, individuell mappevurdering.

Karakterskal: A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Mappen består av:  

  • en skriftlig oppgave  
  • et visuelt arbeid  
  • et auditivt arbeid 

Ikke bestått eksamen må tas på nytt neste gang emnet blir undervist.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler