Hopp til innhald

LUPEM402 Ledelse 2

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Musikklærere og formidlere blir stadig utfordret til å lede ulike ensembler i musisering, innen skole- og kultursektor. Faglæreren i musikk må kunne arbeide med musikk som opplevelses- og uttrykksmiddel i kunstnerisk og pedagogisk sammenheng, også i grupper. For å oppfylle disse kravene må læreren kunne innta en god lederrolle, ha metodiske og tekniske ferdigheter i forhold til innstudering og direksjon, kunne arbeide med ulike stilarter og gjøre musikalske valg. 

I emnet vil en legge til rette for at studentene får undervisning i korledelse, direksjonsteknikk, innstuderingsmetodikk og stemmebruk. Kunnskaper og ferdigheter som studenten tilegner seg, vil også kunne overføres til andre typer ensembler. Utgangspunkt for undervisningen vil være klassens egen musisering i ensemble, og målet med emnet er at kandidaten lærer seg å fremstå som en tydelig leder med en klar musikalsk tanke. Det kan bli lagt inn seminar, workshops og oppgaver i emnet som fokuserer på musikkformidling, og ulike sider ved arbeidet som musikalsk leder/ dirigent. 

I arbeidet med ensembleledelse vil det bli lagt vekt på at kandidaten lærer seg grunnleggende tekniske og metodiske sider ved å være dirigent og musikalsk leder for ulike aldersgrupper og kan anvende sine instrumentale og auditive ferdigheter i ensembleledelse og i en til en undervisning. Aktiviteter og oppgaver vil knytte seg til arbeid med:  

  • Direksjonsteori 
  • Arrangering/komponering og musikkteori 
  • Taktering og Instruksjon 
  • Stemmebruk (kor) 
  • Ledelse 
  • Partiturlesing og musikalsk analyse 
  • Instrumentkunnskap  
  • Repertoarkunnskap 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper 

Studenten 

  • har god kjennskap til et repertoar i sentrale stilarter, og for ulike typer ensembler 
  • har inngående kunnskap om sangstemmen og kan anvende denne, f. eks i oppvarming av stemmen  
  • har avansert kunnskap om instruksjonsmetodikk, og kan anvende denne i praksis 
  • har inngående kunnskap om instrumentaldidaktikk, og kan videreføre denne til ledelsessituasjon 
  • har god kjennskap til og kan anvende ledelsesteori  

Ferdigheter 

Studenten 

  • har inngående ferdigheter i taktering og dirigering 
  • kan lese, analysere og dirigere etter et arrangement/ partitur 
  • kan legge til rette for gode læringssituasjoner 
  • kan gjøre bevisste valg i med tanke på sammensetning av instrumenter og metode 
  • kan bruke hovedinstrument på en eksemplarisk måte i ledelsessituasjoner og instrumentalundervisning 
  • kan mestre ulike flerstemte arrangeringsteknikker 
  • kan analysere og vurdere risiko i opplæringa og gjennomføre opplæringa i forhold til lydtrykk og hørsel samt ergonomisk instrumentposisjon slik at sikkerheit, helse og miljø blir ivareteke 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan formidle og uttrykke egne musikalske oppfatninger gjennom instruksjon og ledelse 
  • kan arbeide med hensiktsmessige metoder for oppvarming, innstudering og repertoarvalg 
  • kan gjøre bevisste musikalske valg for ulike ensembler, og innenfor ulike stilarter 
  • har et bevisst forhold til utøvende og didaktiske bruksområder for sitt hovedinstrument 

Krav til forkunnskaper

LUPEM102 Musikerskap I, LUPEM104 Musikerskap II og LUPEM203 Ledelse I 

Anbefalte forkunnskaper

LUPEM202 Estetisk og tverrfagleg produksjon

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knyttet til praktisk undervisning der teori blir integrert gjennom undervisning og praktisk erfaring. Gruppearbeid og individuelt arbeid med fokus på studentaktive læringsformer inngår som en viktig del av emnet. Undervisning skjer på campus eller i digitale format dersom det undervises på tvers av campus. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteter der det legges vekt på gjennomføring av pålagte praktiske, skriftlige og muntlige oppgaver. Læringsaktiviteten kobles til at studenten kan legge til rette for gode læringsituasjoner og at hen kan lese, analysere og dirigere etter et arrangement/partitur 
  • Individuell oppgave: Innlevering av flerstemt arrangement med selvvalgt teknikk der studenten skal gjøre bevisste musikalske valg  
  • Gruppeoppgave: Skal lede et ensemble (kor, korps, storband) i praksis med fokus på sjangerkunnskap og instruksjonsmetodikk. Studenten skal i denne aktiviteten vise at hen har god kjennskap til og kan anvende ledelsesteori 
  • Individuell skriftlig oppgave: Studenten skal transkribere et verk på sitt hovedinstrument og beskrive bruken av dette i ulike utøver- og ledelsessituasjoner 

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.

Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Individuell praktisk eksamen - ledelse av valgt ensemble. Tid: 60 minutter.  

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Hovedinstrument og partitur 

Mer om hjelpemidler