LUPEM550 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Masterarbeidet skal være et selvstendig empirisk og vitenskapelig veiledet arbeid der kandidaten dokumenterer innsikt i forskning og utviklingsarbeid. Emnet skal videre knyttes til musikkfaglig og profesjonsfaglig forankring, relevant teori og praktisk forståelse av metoder som har betydning for arbeidets problemstilling, gjennomføring og/eller problemområde. Gjennom formidling av egne forskningsresultater innenfor valgt profilområde, skal kandidatene reflektere over andres og eget arbeid, og vurdere relevante didaktiske, pedagogiske, kunstneriske og etiske utfordringer og problemstillinger knyttet til forskningsfeltet.
Masterarbeidet skal omfatte:
- Problemformulering og/eller problemområde
- Redegjørelse for og refleksjon over relevante vitenskapsteoretiske og estetiske perspektiver, relevante teoretiske begreper og faglig plassering
- Valg av og begrunnelse for FoU-design og metoder i arbeidet
- Tydelig og kommuniserende presentasjon og dokumentasjon av arbeidet
- Refleksjon over og drøfting av arbeidsprosesser og resultater
Masterarbeidet skal utformes i samsvar med gjeldende regler for masterarbeider ved Høgskulen på Vestlandet. Det legges vekt på god systematikk og klar framstillingsform.
Studenten skal som masterprosjekt gjennomføre et kunstfagdidaktisk FOU-arbeid med en del som skal være praktisk skapende/utøvende virksomhet. Denne virksomheten kan være av både musikalsk utøvende og musikkdidaktisk art. Det skal i emnet anvendes relevante metoder for å utforme kunstfagdidaktisk FoU-arbeid.
Masterarbeidet kan gjennomføres parvis. Ved samarbeid i masterarbeidet skal arbeidsmengden være likt fordelt mellom kandidatene. Det legges ved en underskrevet erklæring på delt arbeidsansvar. Samarbeidende studenter skal ha individuelle muntlige presentasjoner og individuelle muntlige høringer.
Samlet skal arbeidet tilsvare et totalomfang på 45 studiepoeng, der den skriftlige delen normalt vil være på 12 000-15 000 ord (30-40 sider) i tillegg til praktisk/utøvende del. Den praktiske/utøvende delen skal være et nytt prosjekt på om lag 30-40 min med ca. 50% original eller improvisert musikk. Hvis to studenter samarbeider, skal den skriftlige delen være på totalt 21 000-28 000 ord (60-80 sider), og begge må være aktive i den praktiske/utøvende delen. I tillegg kommer sammendrag, forord, innholdsliste, litteraturliste og vedlegg. Ved tilfeller der den kunstneriske prosessen utgjør en begrenset del av prosjektet kan veileder definere at det skriftlige arbeidet skal ha større omfang. Studenten velger selv medium og form på innleveringen av arbeidet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har spesialisert kunnskap om relevant musikkfaglig, profesjonsfaglig, kunstnerisk og vitenskapsteoretisk grunnlag for eget masterarbeid
- har bred kunnskap om nasjonal og internasjonal litteratur om FoU-arbeid som kan knyttes til eget masterarbeid
- forstår og reflekterer kritisk omkring kravene til vitenskapelighet og systematikk knyttet til eget arbeid
- har inngående kunnskap om kunstfagdidaktisk forskning og kunstfaglige forskningsnormer
Ferdigheter
Studenten
- kan problematisere og drøfte forsknings- og utviklingsspørsmål knyttet til eget masterarbeid
- kan avgrense forskings- og utviklingsspørsmål og gjennomføre et større eget FoU-arbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan planlegge og velge ut egnet strategi og metoder for eget masterarbeid, og reflektere kritisk over egne valg
- kan dokumentere, framstille og formidle arbeidet på en tilfredsstillende måte og reflektere over arbeidets relevans for aktuelle læringsformål
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og formidle resultat av større FoU-arbeid på en tilfredsstillende og relevant måte
- kan drøfte og reflektere over egne valg i FoU-prosessen og sette disse i et større FoU-perspektiv
- kan inngå som aktiv deltaker i ulike FoU-opplegg/prosjekter og analysere kritisk hvilke bidrag eksisterende FoU-basert kunnskap kan bidra med for å løse pedagogiske utfordringer i aktuelle læringsituasjoner
Krav til forkunnskaper
LUPEM204 FoU-oppgave: den forskende lærer og LUPEM401 Vitenskapsteori og metode
Undervisnings- og læringsformer
Masterarbeidet er et selvstendig studium, nært knyttet til tidligere emner i studiet, og skal gjennomføres under veiledning. Studenten får veileder så snart tema for masterarbeidet er avklart og godkjent. Det vil bli lagt til rette for at studentene kan knytte masterarbeidet sitt til pågående FoU-arbeid ved HVL. På denne måten vil studenten også kunne ha stor nytte av andre master- og Ph.D-studenter som arbeider inn mot ulike prosjekt ved institusjonen.
Presentasjoner av arbeid for andre masterstudenter er en integrert del av studiet, og obligatoriske felles seminarer vil bli gjennomført i en tidlig og en sen fase av prosessen. Det skal utarbeides en egen veiledningsplan for og i samråd med studentene. Studentene har et selvstendig ansvar for å søke veiledning etter avtalt plan, og har ansvar for masterarbeidet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Individuell skriftlig oppgave: Godkjent prosjektplan i tråd med problematisering og avgrensing av forsknings, og utviklingsspørsmål knyttet til egen masteroppgave.
- Individuell oppgave: Veiledning av masterarbeid for å sikre at valgt strategi og metodisk rammeverk har retning og mål
- Obligatorisk deltakelse på seminar med fremlegging av praktisk og skriftlig arbeid underveis hvor studentene kan dokumentere, fremstille og formidle arbeidet på en tilfredsstillende måte. Det skal i tillegg gis respons fra medstudenter i forhold til arbeidets relevans og aktuelle læringsmål.
- Gruppeoppgave: Et formidlingsprosjekt hvor studentene skal formidle og kommunisere et resultat av et FoU-arbeid. Studenten skal bidra i planlegging og gjennomføring
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre veker før eksamensperioden begynner.
Nærmere retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
- Del 1: Individuell eller parvis masteroppgave. Oppgavens omfang er på 12 000-15 000 ord (30-40 sider) (individuelt) eller 21 000-28000 ord (60-80 sider) (parvis). Vekting 65% av samlet karakter.
- Del 2: Individuell eller parvis praktisk eksamen. Ca. 50% original eller improvisert musikk. Tid: inntil 40 minutter. Vekting 35% av samlet karakter. Hvis to studentar samarbeider, må begge være aktive i den praktiske/utøvende delen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått tas på nytt.
Dersom oppgaven (del 1) ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler