MAKP510 Prosjektplanlegging
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Formålet med emnet er å starte planlegging av masteroppgaven. Studenten skal oppøve ferdigheter i å forberede eget masterprosjekt, som kan være en empirisk studie innenfor kunnskapsbasert praksis (KBP), en kunnskapsoppsummeringeller et kvalitetsforbedringsprosjekt. Studenten skal formulere en problemstilling basert på kunnskapshull i eksisterende forskning og skrive en prosjektplan for arbeidet med masteroppgaven.
Følgende temaer omhandles:
- elementene i en prosjektplan
- ulike typer litteraturoversikter
- identifisere kunnskapshull: utforme en litteraturoversikt basert på eksisterende oversikter og studier innenfor et avgrenset tema
- formulere forskbar(e) problemstilling(er) basert på identifiserte kunnskapshull
- begrunne metodiske valg, inkludert metode for datainnsamling og analyse
- forskningsetikk og dilemmaer i prosjektplanlegging, bl.a. informasjon om Norsk senter for forskningsdata (NSD) og regional etisk komité (REK)
- akademisk skriving
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike litteraturoversikter og hvordan de brukes for å identifisere kunnskapshull.
- har inngående kunnskap om forskningsdesign og metode for datainnsamling og dataanalyse som er mest relevant for problemstillingen(e).
Ferdigheter:
Studenten...
- kan utforme og bruke en litteraturoversikt for å identifisere kunnskapshull.
- kan utvikle en relevant, presis og forskbar problemstilling.
- kan velge og begrunne relevant metodisk tilnærming for en konkret problemstilling.
- kan identifisere metodiske og forskningsetiske problemer og beskrive hvordan de kan løses.
- kan utarbeide en prosjektplan som tilfredsstiller formelle krav til masteroppgaven.
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan organisere, analysere og vurdere eksisterende litteratur for å utvikle forsknings- og utviklingsprosjekter.
- kan skrive en klar og presis prosjektplan som er i tråd med formelle krav til forsknings- og utviklingsprosjekter.
Krav til forkunnskaper
Bestått MAMETKP Vitenskapsteori, etikk og metode.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet kombinerer digital undervisning med én samling i Bergen. Den digitale undervisningen består av webinarer og læringsressurser i form av videoforelesninger, interaktive elementer og selvtester. Samlingen på campus går litt over midtveis i semesteret. På samlingen legges det opp til studentaktivt arbeid med fremlegg og diskusjon i grupper. Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Det forventes selvstudier utover undervisningen i emnet og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.
Samling i Bergen: studenten skal presentere et utkast til prosjektplan for masteroppgaven, få tilbakemelding på egen prosjektplan fra medstudenter og faglærere, og gi tilbakemelding på en medstudents prosjektplan.
Veiledning: Det gis tilbud om én time individuell muntlig veiledning på prosjektplan før fremlegg på samling. Prosjektplanens innhold skal være i tråd med punkt 3 i Rettleiar for masteroppgåva ved FHS.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av temabeskrivelse og forslag til metode for masteroppgaven. Fremlegg på webinar med medstudenter og faglærere.
- Innlevering av et gjennomarbeidet utkast til egen prosjektplan på inntil 2000 ord.
- Fremlegg av prosjektplan for medstudenter og faglærere på samling i Bergen, samt tilbakemelding på medstudents fremlegg.
Læringsaktivitetene er gyldig i fire påfølgende semestre.
Vurderingsform
Oppgave
Skriftlig oppgave i form av en litteraturoversikt på et avgrenset tema relatert til bakgrunnen i prosjektplanen.
Omfang: inntil 1000 ord.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen bearbeider studenten besvarelsen til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler