MASB520 Ulike perspektiv på barnevernets fag og yrkesutøvelse
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet har fokus på sentrale teorier og perspektiv på barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og hvilke konsekvenser det har for barn og unge å vokse opp med omsorgssvikt, vold, rus og utfordrende levekår. Studentene skal tilegne seg inngående kunnskap om samarbeid med barn og foreldre i barnevernet, familie- og nettverksperspektiv, og miljøterapeutisk arbeid i en barnevernsfaglig kontekst. Sentrale tema er også ulike perspektiv på barnets beste, og betydningen av tverrfaglig samarbeid i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
Emnet vektlegger en kritisk tilnærming og har et grunnleggende fokus på refleksjon. Læringsformene skal bidra til å fremme analytiske ferdigheter og evne til å forstå barnevernets fag og yrkesutøvelse i lys av makt, sosiale, kulturelle og historiske forhold, i norsk og internasjonal kontekst.
Et gjennomgående fokus i emnet er vektlegging av studentenes evne til å anvende teoretisk forståelse i praksisnære situasjoner.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har avansert kunnskap om ulike perspektiver på barn og unges utvikling.
- har avansert kunnskap om teorier og perspektiver på betydningen av mangfold, kulturelle forskjeller og sosial ulikhet for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- har avansert kunnskap om barnevernets rolle og samfunnsmandat og om hvordan tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- har inngående kunnskap om hovedtrekkene i barnevernets historie og utvikling, og den samfunnsmessige konteksten barnevernet har utviklet seg i.
- har inngående kunnskap om barnevernets diskurser i et historisk og samtidsmessig perspektiv, inkludert barns beste.
- har inngående kunnskap om familiearbeid og miljøterapi i barnevernsarbeid
- har inngående kunnskap om hvordan vold, kriminalitet, rus, fattigdom, diskriminering, helseutfordringer og funksjonsnedsettelser har betydning for barn, unge og familiers livssituasjon.
Ferdigheter:
Studenten…
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier, perspektiver og diskurser om barn, og kunne anvende dem i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- kan analysere og forholde seg kritisk til barnevernets rolle, makt og myndighetsutøvelse i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- kan analysere hvilken betydning kulturelle forskjeller, sosial ulikhet og levekår har for hjelpebehov hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan analysere og kritisk reflektere over hvordan den profesjonelles kunnskap, kompetansen og egne verdier kan innvirke på arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
- kan bidra til, og koordinere, tverrfaglig samarbeid i komplekse situasjoner sammen med barn, unge og foreldre .
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.
Krav til forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, gruppearbeid, og individuelt prosessorientert arbeid hvor studentene arbeider med individuell tekst knytt til kritisk refleksjon over en egenerfart praksissituasjon individuelt og i gruppe
Kasusene som studentene presenteres for i emnet vil ta utgangpunkt i aktuelle problemstillinger i barnevernsfelt, og skal bidra til å utvikle studentenes analytiske, kritiske og praktiske ferdigheter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen:
- Innlevering av individuell, prosessorientert tekst knyttet til kritisk refleksjon på inntil 1000 ord.
- Deltakelse i refleksjonsgruppe hvor studentene gir og får tilbakemelding på den prosessorienterte teksten. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i refleksjonsgruppe.
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i tre semester
Vurderingsform
Skriftlig individuell oppgave på 3000 ord +/- 10% som tar utgangspunkt i tema fra den obligatoriske læringsaktiviteten. Studentene skal videreutvikle den prosessorienterte teksten til en akademisk tekst og bruke et eller flere av de teoretiske perspektivene som inngår i emnet til å analysere og drøfte det aktuelle tema.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen kan studenten bearbeide besvarelsen til ny eksamen en gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Mer om hjelpemidler