Hopp til innhald

MASB530 Barnevernfaglige vurderinger, beslutninger og tiltaksarbeid

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette emnet bygger videre på emnet, Ulike perspektiv på barnevernets fag og yrkesutøvelse. Studentene skal tilegne seg inngående kompetanse til å kunne vurdere barn og unges omsorgsbetingelser og behov, samt betydningen av ulike aktørers perspektiv. Særlig tematiseres informasjonsinnhenting, kritisk analyse, skjønnsbruk, juridiske vurderinger og dokumentasjon i utrednings- og beslutningsprosesser i barnevernfaglig arbeid. Videre vektlegges en oppøving av kandidatens ferdigheter til vurdering av ressurser og risiko i på individ- og gruppe-, og samfunnsnivå i barnevernsarbeidet. Studentene skal videre opparbeide seg analytisk og kritisk kompetanse om forholdet mellom vurdering i skjønnstilnærminger utredning og iverksetting av tiltak. Her vil kunnskap og bevisstgjøring om forholdet mellom standardiserte metoder og skjønnstilnærminger stå sentralt.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har avansert kunnskap om barns rett til beskyttelse og omsorg, rett til informasjon og medvirkning, og vurdering av barnets beste.
  • har avansert kunnskap om kravet til faglig kvalitet og forsvarlighet i utrednings- og tiltaksarbeid, og i beslutningsprosesser i barnevern.
  • har avansert kunnskap om hvordan omsorgssvikt og overgrep oppstår og kommer til uttrykk i ulike former hos barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • har inngående kunnskap om sentrale rettskilder på barnevernfeltet, herunder FNs barnekonvensjon og Den europeiske menneskerettskonvensjon.
  • har inngående kunnskap om betydningen av kjennskap til språk, kultur, etnisitet og religion for samiske barn og andre minoritetsbarn.

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse i utrednings- og tiltaksarbeid, og i beslutningsprosesser.
  • kan selvstendig anvende relevante rettskilder for å sikre barn og foreldres rettigheter.
  • kan bruke relevante metoder for å foreta forsvarlig juridisk og barnevernfaglig skjønnsutøvelse, og dokumentere vurderinger og beslutninger i et fagfelt preget av usikkerhet og faglige og verdimessige motsetninger.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i barnevernsarbeid, både med barn, unge og familier, samarbeidspartnere og til allmennheten.

Krav til forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisnings- og læringsformer

Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, gruppearbeid, og individuelt arbeid med obligatoriske læringsaktiviteter. I emnet vil det med utgangspunkt i kasus arbeides med barnevernfaglige utredninger, juridiske vurderinger samt analyse av beslutningsprosesser. Kasusene vil belyse aktuelle problemstillinger i barnevernfeltet, og skal bidra til å utvikle studentenes analytiske, kritiske og praktiske ferdigheter.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen (og er gyldig i tre semester):

Arbeidskrav form av:

  1. Arbeid i gruppe med utgangspunkt i en utrednings- og beslutningsprosess i en barnevernssak basert på et kasus eller utvalgt sak tilgjengelig via Lovdata pro, som skal presenteres muntlig.
  2. Krav om 80% tilstedeværelse på gruppearbeid og veiledning, samt deltakelse på presentasjon.

De obligatoriske læringsaktivitetene er gyldige i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Skriftlig individuell hjemme eksamen på 3000 ord +/- 10%

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ny eksamen vert gjennomført med same form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

På hjemmeeksamen er pensum og tillegglitteratur lovlig.

Mer om hjelpemidler