Hopp til innhald

MASM540 Innovasjon og fagutvikling

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet tematiserer innovasjon og fagutvikling, og vilkår for utvikling og endring av praksiser i helse og omsorg. Kunnskap om sentrale tema innen innovasjonsprosesser, og fagutvikling er sentralt. Videre skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om hvordan de kan legge til rette for å involvere med brukere i ulike aldersgrupper og deres pårørende i slike prosesser samt kunne reflektere over ulike faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser. Gjennom hele emnet vil det bli lagt opp til et nært samarbeid med praksisfeltet, og aktuelle brukerorganisasjoner.

I emnet inngår en fire ukers prosjektpraksis hvor studentene gjennom praksis innen helse og omsorgstjenester vil få arbeide med et fagutviklingsprosjekt. Prosjektpraksisen skal bidra til å utvikle kandidatens kritiske, analytiske og praktiske kompetanse. Det vil bli lagt opp til at studentene skal kunne arbeide videre med temaet fra fagutviklingsprosjektet i sin masteroppgave.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har inngående kunnskap om innovasjon og innovasjonsprosesser i arbeid med brukere i ulike aldersgrupper og deres pårørende.
  • har inngående kunnskap om vilkårene og mulighetene for fagutvikling og innovasjonsarbeid innen helse og omsorgstjenester
  • har kunnskap om forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap

Ferdigheiter:

Studenten…

  • kan bruke relevante metoder for å planlegge, lede og evaluere et avgrenset fagutviklings- eller innovasjonsprosjekt i praksis.
  • kan bruke forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i fagutviklings- og innovasjonsarbeid innen helse og omsorgstjenester.
  • kan gjennomføre fagutviklings- og innovasjonsprosesser som involverer brukere og deres pårørende og reflektere over ulike faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser.

Generell kompetanse:

Studenten…

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre innovasjonsprosjekter i arbeid med brukere og deres pårørende.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i innovasjon og fagutvikling, både med brukere og deres pårørende samarbeidspartnere og til allmennheten.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Gjennomgått digitalt KBP ressurs i Canvas

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert og gjennomført i tett samarbeid med praksisfeltet. Studentene introduseres for innovasjon og fagutvikling gjennom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Emnet har særlig fokus på faglige og etiske aspekter ved brukerinvolvering i slike prosesser. Emnet vil bli organisert og gjennomført sammen med emnet MASB540 Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid, men hvor studentene vil bli delt inn i grupper etter emne. Det blir også arrangert et seminar som særlig tematiserer innovasjon og fagutvikling i helse og omsorgstjenestene i samarbeid med brukere, praksisfelt og forskere. Studenter fra miljøterapeutisk arbeid som ønsker å fordype seg i miljøterapeutiske tema innen barnevernsarbeid, kan velge å ta emnet Innovasjon og fagutvikling i barnevernsarbeid.

Sentralt i emnet er en fire ukers prosjektpraksis, hvor studentene i grupper på ca. 5 deltakere skal arbeide med et innovasjon eller fagutviklingsprosjekt i nært samarbeid med praksisfeltet. Fagutvikling eller innovasjonsprosjektet skal ta utgangspunkt i en aktuell problemstilling som praksisfeltet selv ønsker å få belyst, eller en problemstilling som er utviklet i samarbeid mellom praksisfelt og studentene. I løpet av prosjektpraksisen skal studentene utforske og belyse problemstillingen, samt komme med forslag til en fagutvikling eller innovasjon. I hvilken grad studentene har forsøkt å sette i gang innovasjonen eller forslaget til fagutvikling vil kunne variere. På bakgrunn av prosjektarbeidet skal studentene skrive en prosjektoppgave i gruppe. Studentene som inngår i gruppen skal skrive en samarbeidskontrakt, og studenter som ikke bidrar vil i samråd med veileder og emneansvarlig. bli tatt ut av gruppen. Det vil bli lagt opp til at studentene kan arbeide videre med temaet fra fagutviklingsprosjektet i sin masteroppgave. Parallelt med prosjektoppgaven skal studentene også arbeide med å utvikle sin prosjektplan som vil danne utgangspunkt for masteroppgaven.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Prosjektplan for masteroppgave på inntil 2000 ord (eksklusiv referanser), være tydelig formulert og innehold i tråd med Rettleiar for Masteroppgåve ved FHS.

2. Deltakelse i obligatorisk gruppeveiledning på prosjektoppgave. Det er krav om 80 % tilstedeværelse i gruppeveiledning.

3. Deltakelse på fremlegg av prosjektarbeid i gruppe.

Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i tre semester

Vurderingsform

Oppgave

Prosjektoppgave i gruppe 5000 ord +/- 10%.

I henhold til Forskrift om studier og eksamen ved HVL § 11.16 .1 skal alle deltakarane i gruppa ved gruppeeksamen bidra til eit felles produkt. Karakteren på produktet skal vere lik for heile gruppa. Oppstår det tvil om ein student bidreg eller har bidrege tilstrekkeleg til å få utteljing for eit felles produkt skal det hentast inn skriftleg individuell fråsegn frå alle gruppemedlemene og fagleg rettleiar eller emneansvarleg. Høgskulen kan gjere vedtak om at studenten skal reknast for ikkje å ha møtt under eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått eksamen, må gruppen bearbeide besvarelsen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Mer om hjelpemidler