Hopp til innhald

MASO591 Masteroppgave (45 stp.)

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Formålet med emnet er at studentene skal utføre et selvstendig forskingsarbeid med relevans for sosialvitenskap. Arbeidet med masteroppgaven skal kvalifisere studenten for forskings- og utviklingsarbeid. Masteroppgaven er et selvstendig vitenskapelig arbeid. Studenten skal i masteroppgaven belyse et aktuelt tema innen miljøterapeutisk arbeid eller samfunnsarbeid. Mastergradarbeidet kan være en undersøkelse av teoretiske, praktiske eller metodiske sider ved sosialvitenskap, der formålet er å tilføre ny kunnskap til fagfeltet.

Mastergradarbeidet kan være et frittstående arbeid, gå inn som en avgrenset men selvstendig del av et pågående forskingsprosjekt, bygge på tilgjengelige data fra avsluttet forskingsprosjekt eller registerdata, eller ha form som en reviewstudie. Dersom masteroppgaven skal være en del av et større pågående prosjekt, må dette avklares med emneansvarlig.

Masteroppgaven kan skrives som et individuelt prosjekt eller som et fellesprosjekt for to studenter. Når to studenter skriv felles masteroppgave, må det gå tydelig fram av arbeidet hvordan de har arbeidet sammen. Studentene har et selvstendig ansvar for å vise hvordan begge har medvirket til det ferdige produktet.

Masteroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for masteroppgåva ved fakultet for helse- og sosialvitskap (FHS) - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no). Før arbeidet med masteroppgaven skal student(ene) og veileder(e) utarbeide og underskrive en veiledningsavtale i tråd med HVL sine retningslinjer. Avtalen skal signeres i etterkant av at temaet og metoden for masteroppgaven er valgt. Avtalen følger studenten(e).

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten..

  • har avansert kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, samfunnsarbeid eller sosialvitenskap sitt teoretiske og metodiske grunnlag, og kan anvende disse innenfor fagområdet.
  • har inngående kunnskap om kvalitetsvurdering av forsking.
  • har inngående kunnskap om ulike forsknings- og analysemetoder.
  • har spesialisert innsikt i det det temaet mastergradsoppgaven handler om.

Ferdigheter: Studenten...

  • kan planlegge, gjennomføre og dokumentere et avgrenset forskings- eller utviklingsprosjekt i sosialvitenskap, innen miljøterapeutisk arbeid eller samfunnsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskingsetiske normer
  • kan analysere og holde seg kritisk til fagfeltet sitt teoretiske og metodiske grunnlag samt ulike informasjonskjelder, og bruke disse til å strukturere og formulere faglige argument.
  • kan bruke relevante forskingsmetoder til å analysere vitenskapelige problemstillinger på en selvstendig måte.
  • kan reflektere over og ta hensyn til forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskning på sårbare grupper.
  • kan vurdere hva som er hensiktsmessig design, datainnsamlingsmetode og analysemetode ut fra den valgte problemstillingen.
  • kan systematisk og kritisk analysere faglige problemstillinger og egne data.

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan kommunisere om analyser og konklusjoner ut fra eksisterende forsking og ulike perspektiv i sosialvitenskap både med fagfelt, interesseorganisasjoner og til omverdenen.

Krav til forkunnskaper

Alle emnene i første og andre studieår tilsvarende 75 stp må være bestått før studenten kan levere inn masteroppgaven til vurdering.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidet med masteroppgaven skal gjennomføres i tredje og fjerde semester. Arbeidet med masteroppgaven stiller krav til at studentene evner å arbeide selvstendig med en oppgave over tid.

Studentene får tilbud om introduksjonsforelesninger med tips og råd om hvordan studenten kan arbeide med masteroppgaven, og tilbud om skriveseminar i gruppe. Veiledning i å skrive masteroppgaven vil kunne gis både i gruppe og individuelt. Før veiledning skal studenten levere inn aktuelt veiledningsgrunnlag til veileder innen avtalt tid. Ca en måned før innlevering av masteroppgaven skal studenten legge fram oppgaven si i et sluttseminar der en til to medstudenter har ansvar for å være opponenter.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente før studentene kan levere masteroppgaven:

Prosjektplan for masteroppgave på inntil 2000 ord (eksklusiv referanser) må være tydelig formulert og innehold i tråd med Rettleiar for Masteroppgåve ved FHS

Gjennomført minimum fem veiledningstimer

Gjennomført sluttseminar

Vurderingsform

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller som et samarbeidsprosjekt mellom to studenter, og kan skrives på et skandinavisk språk eller på engelsk etter avtale med veileder. Selvvalgt litteratur på 3000-4000 sider inngår i referanselisten i masteroppgaven. Oppgaven skal bygge på et empirisk materiale, som har et større omfang enn en 30 studiepoengs oppgaven.

Studentene kan velge ulike former på masteroppgaven. De vanligste formene er monografi og artikkel med kappe.

Alternativ 1: Monografi med et omfang på 30.000 ord +/10%. Tittelside, innholdsliste, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Alternativ 2: Vitenskapelig artikkel som tilfredsstiller kvalitetskravene til et fagfellevurdert nasjonalt eller internasjonalt tidsskrift: Sammenbinding eller "kappe" på inntil 10000 ord +/- 10%, samt artikkel som svarer til tidsskriftet sine retningslinjer (3500-7000 ord).

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er bestått og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten omarbeidet, skriftlig oppgave til ny eksamen i påfølgende semester.

Det er ikke mulig å levere ny eller revidert masteroppgave ved bestått eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Mer om hjelpemidler