MGBMHV101A Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Innføring i mat og helse er et emne i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Det er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen.
I Mat og helse 1 emne 1 legges det vekt på en innføring i et helsefremmende kosthold, matkultur, bærekraftig forbruk, og på mat og måltiders betydning for sosial læring og utjevning av sosiale ulikheter i helse. Gjennom emnet skal studentene utvikle kunnskap om fagets historiske utvikling og styringsdokumenter, og få kompetanse i matlagingsteknikker, matlagingsmetoder, smak og om mat og måltid som kulturuttrykk.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har generell kunnskap om fagdidaktikk og didaktiske planleggingsmodeller
- har kunnskap om skolefagets historiske utvikling
- har kunnskap om utvikling i norsk kosthold
- har kunnskap om gjeldende læreplanverket
- har kjennskap til sentrale styringsdokumenter som regulerer læringsarbeidet i mat og helse i grunnskolen
- har kunnskap om nasjonale kostholdsanbefalinger og retningslinjer for mat og måltider i grunnskolen
- har kjennskap til de ulike matvaregruppene
- har kjennskap til mat og måltider som sosial og kulturell arena
- har kunnskap om ulike matlagingsteknikker og matlagingsmetoder
- har kunnskap om hygiene, trygg mat og matvarers holdbarhet
- har kjennskap til hva bærekraftige matvaner innebærer
- har kunnskap om hvordan faget kan integreres i de fem grunnleggende ferdighetene
- har kunnskap om hvordan fagets egenart kan integreres i begynneropplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan holde god kjøkkenhygiene
- kan bruke egnede redskap, grunnleggende matlagingsmetoder og teknikker
- kan vurdere mat og måltider ut fra nasjonale kostanbefalinger
- Kan bruke faget sin egenart i forhold til de fem grunnleggende ferdighetene i planlegging av undervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i faget i tråd med LK20
- kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
- kan utføre lokalt læreplanarbeid i grunnskolen og bidra til nytenkning og videreutvikling av faget mat og helse
- kan innhente, vurdere og bruke relevant fag- og forskingslitteratur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er digitale forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. De fysiske samlingene er obligatoriske, 80 % frammøte.
Materialkostnader (kr. 300) må dekkes av studentene. I samband med ekskursjoner må studenter ved HVL være førebudd på å betale en egenandel. Det vert lagt til rette for kompensatorisk oppgave.
Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk læringsaktivitet 1: Studenten skal i grupper planlegge, gjennomføre og vurdere en undervisningsøkt. Undervisningen skal gjennomføres på skolens undervisningskjøkken for medstudenter. Undervisningsoppleggene skal begrunnes ut fra LK20. Nærmere krav fastsettes av faglærer
- Obligatorisk læringsaktivitet 2: Studentene skal velge ut en matrett (suppe, gryterett el.l.) som både kan tilberedes som i) ferdigprodukt og som ii) rett laget fra grunnen av. Sammenlign næringsinnhold, arbeidsteknikk, smak, tidsbruk i de to tilberedningsmåtene. Teksten skal fremstilles ved et presist og tydelig språk i tråd med akademisk skriving.
Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk læringsaktivitet må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Studenten trekker tema som både er pensumrelatert og som åpner for videre refleksjon.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler