Hopp til innhald

MGUKR201 KRLE 1, emne 2 - Kristendom, filosofi og etikk

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

KRLE 1 (30 sp) er delt inn i to emner som hver utgjør 15 sp. Til sammen omfatter de to emnene grunnleggende tema fra de fire hovedområdene i studiefaget: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi. I KRLE 1 emne 2 legges det vekt på kunnskap om, og kritisk refleksjon knyttet til KRLE-fagets historie, sentrale arbeidsmåter i faget og fagets rolle i forhold til den enkelte elev, skolen og samfunnet. Studentene skal opparbeide ferdigheter i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning, blant annet evaluering av digitale ressurser. Kristendom utgjør en stor del av faget. Etikken har konsentrasjon om områdeetikk. Studentene skal også arbeide med filosofiske problemstillinger og opparbeide ferdigheter i filosofisk samtale.

Emneplanen følger progresjonen i praksis og i de fagovergripende tema slik det går fram av studieprogramplanen og emneplanen for praksis for det aktuelle året.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten 

  • har kunnskap om KRLE-fagets historie 
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget 
  • har kunnskap om forskningstradisjoner knyttet til faget 
  • har kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksis og etikk i kristendommen 
  • har kunnskap om kristendommens historie
  • har kunnskap om områdeetikk, og sentrale etiske og filosofiske problemstillinger i forhold til skole og samfunn

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning for den enkelte elev med utgangspunkt i varierte og læringsfremmende arbeidsmåter, grunnleggende ferdigheter og innhold og sentrale mål i faget 
  • kan kritisk vurdere digitale læremidler 
  • kan gjøre en etisk analyse innen sentrale etiske områder i forhold til elev, skole og samfunn 
  • kan gjennomføre filosofiske samtaler som utforsker eksistensielle spørsmål 

Generell kompetanse 

Studenten

  • kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål 
  • kan kritisk reflektere over fagets rolle i skole og samfunn og om dets rolle for den enkelte elev 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

KRLE 1, emne 1

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til variert undervisning, som inkluderer studentaktive læringsformer. Lesing, skriving, analyse og tolkning av vitenskapelige tekster inngår i arbeidet i faget. Profesjonsfaglig digital kompetanse i undervisningspraksis står i fokus.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studentaktive læringsformer lagt til undervisningsøkter som er obligatoriske, med krav om 80% deltagelse. Det fremgår av semesterplanen hvilke økter dette gjelder.
  • Studenten skal i gruppe kritisk vurdere og i praksis prøve ut et digitalt læremiddel i KRLE. Vurderingen skal ses i lys av enten a) de grunnleggende ferdigheter i faget eller b) tilpasset opplæring og inngå i en praksisrapport. Erfaringsdeling etter praksis. Læringsaktiviteten er begrunnet i læringsutbytteformuleringen som sier at studenten skal kunne "kritisk vurdere digitale læremidler."
  • Individuell skriftlig oppgave knyttet til et selvvalgt tema innen KRLE 1, emne 2. Oppgaven skal være forskningsbasert. Læringsaktiviteten er begrunnet i læringsutbytteformuleringen som sier at studenten skal ha "kunnskap om tekster, fortellinger, høytider, lære, estetikk, praksis og etikk i kristendommen." 

Nærmere retningslinjer for de obligatoriske læringsaktivitetene gis ved semesterstart. Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Skoleeksamen, 5 timer. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler