MGUMHV201A Mat og helse 1, emne 2 - Mat og helse som undervisningsfag i skolen
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Mat og helse 1 emne 2 er et bacheloremne i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Det er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen.
I Mat og helse 1 emne 2 legges det vekt på pedagogisk og fagdidaktisk arbeid, helsefremmende kosthold bærekraftig matvaner og mat som kulturuttrykk. Gjennom emnet skal studenten lære å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i faget mat og helse på trinn 5-10 i grunnskolen.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om smaksdidaktikk
- har inngående kunnskap om fagdidaktikk og didaktiske planleggingsmodeller
- har kunnskap om vurdering i mat og helse
- har kunnskap om tilrettelegging av opplæring i mat og helse
- har inngående kunnskap om matvaregruppene og matens ernæringsinnhold
- har kjennskap til kostholdsmodeller
- har kunnskap om mat og måltider fra ulike kulturer
Ferdigheter:
Studenten
- kan planlegge for elevaktiv læring
- kan anvende didaktiske planleggingsmodeller og læringsstrategier som tar hensyn til elevenes forutsetninger og fremmer progresjon i faget
- kan planlegge og utnytte råvarer og redusere matsvinn i et bærekraftsperspektiv
- kan bruke faget sitt innhold, arbeidsmåter og teori i undervisningsplanlegging gjennomføring, og vurderingsarbeid på en måte som også tar vare på de fem grunnleggende ferdighetene
- kan planlegge og redegjøre for hvordan en kan gi elevene underveisvurdering og sluttvurdering i mat og helse
- kan planlegge for tverrfaglig arbeid i mat- og helsefaget
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre opplæring i faget i med grunnlag i kjerneelement, tverrfaglige tema og kompetansemål
- kan reflektere over egen undervisningspraksis og bruk av digitale læremidler i mat og helse
- kan utføre lokalt læreplanarbeid i grunnskolen og bidra til nytenkning og videreutvikling av faget mat og helse
- kan innhente, vurdere og bruke relevant fag- og forskningslitteratur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MGUMHV101 Mat og helse 1, emne 1 - Innføring i mat og helse.
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er digitale forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper. De fysiske samlingene er obligatoriske, 80 % frammøte.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Materialkostnader (kr 300) må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk læringsaktivitet 1: Studentene skal individuelt bruke Kostholdsplanleggeren/Matvare-tabellen til å vurdere næringsinnholdet i to valgte matretter opp mot nasjonale kostanbefalinger. Besvarelsen skal skrives som en fagtekst (2000 ord). Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Obligatorisk læringsaktivitet 2: Obligatorisk læringsaktivitet 2: Studenten skal individuelt eller i gruppe (maks. tre) lage et proffesjonsfaglig digitalt undervisningsopplegg ved å planlegge, gjennomføre og vurdere ved hjelp av digitale verktøy. Læringsaktiviteten gjennomføres i praksisperioden. Enkeltemnestudenter som ikke skal ha praksis, får tilbud om alternativ læringsaktivitet.
- Obligatorisk læringsaktivitet 3: Studentene skal individuelt skrive to rapporter fra praktiske kjøkkenleksjoner. Rapportene skal vise didaktisk overføringsverdi til opplæring i mat og helse. Undervisningsoppleggene skal begrunnes ut fra LK20. Nærmere krav fastsettes av faglærer
Det er 80 % frammøte i praktisk kjøkkenarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatorisk læringsaktivitet må være fullført innen fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk læringsaktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Praktisk eksamen, 30 min.
Studenten har 24 timer til forberedelse til den praktiske oppgaven.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler