MKS505 Prosjektplan
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet vil gi innføring i å utforme en prosjektplan/masterprosjekt, og prosjektplanen skal inneholde følgende elementer: prosjektets teoretiske og empiriske bakgrunn, temaområde, hensikt og problemstilling, metode, inkludert datainnsamlingsprosedyre, databehandling eller analyseform, forskningsetiske vurderinger, fremdriftsplan, budsjett, relevante vedlegg og referanser. Emnet gir trening i å beskrive-, legge fram- og diskutere valgt tema og relevant problemstilling innenfor området i klinisk sykepleie. Emnet legger vekt på sammenhengen mellom problemstillingen, for valg av design og forskningsmetode. Emnet legger videre vekt på innføring i søknadsprosessen til regionale komiteer for forskingsetikk, Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste og personvernombudet.
Det er utarbeidet egne retningslinjer for prosjektplanen tilgjengelig på Canvas.
Læringsutbytte
En student med fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap: Studenten...
- har inngående innsikt i betydningen av å planlegge et forskingsprosjekt
- har inngående kunnskap om hvordan planlegge et forskingsprosjekt
- har avansert kunnskap om hvordan avgrense tema og utforme problemstillinger
- har innsikt i mulige finansieringskildene for helsefaglig forskning
- har inngående kunnskap om etiske prinsipper og relevante etiske retningslinjer i egen prosjektplan
Ferdigheter: Studenten...
- kan demonstrere logisk og systematisk tenkning i temaer med relevans for eget forskningsprosjekt
- kan planlegge og utvikle eiget forskingsprosjekt
- kan anvende lovverket om personvern i forhold til prosjektutvikling, datasamling og datalagring
Generell kompetanse: Studenten...
- kan diskutere utfordringer og strategier ved anvendelse av ulike forskningstilnærminger/metoder
- kan vurdere forskningsarbeidets overføringsverdi/generaliserbarhet.
- kan ivareta etiske hensyn og anvende regelverket som gjelder for egen forskning
- kan gjør avveininger om forskningsetiske spørsmål i helsefaglig forskning
Krav til forkunnskaper
De forutgående emnene KAR501,KAR502 og KAR503; eller DIA501, DIA501B, DIA502 og DIA 503; eller HEL501, HEL502, HEL503 og HEL504 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudium, veiledning og seminar med fremlegg.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at masterstudenten kan framstille seg til eksamen:
1: Deltakelse på seminar
Obligatorisk læringsaktivitet er gyldig til påfølgende semesteret emnet tilbys
Vurderingsform
Eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeoppgave i form av en prosjektplan (se egne retningslinjer tilgjengelig på Canvas). Eksamensoppgaven har et omfang på inntil 2000 ord.
Studenten har krav på inntil tre individuelle veiledningstimer på prosjektplanen. Det gis i tillegg veiledning i grupper.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Ny eksamen
Dersom eksamenen er vurdert til ikke bestått, skal studentene levere en bearbeidet versjon av originalarbeidet til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler