Hopp til innhald

MUS101 Utøve musikk

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på disse hovedområdene: Selvvalgt hovedinstrument/hovedområde og bandinstrument, samspill, gehørtrening, live lydproduksjon, lead sheet - skriving og metodikk/didaktikk for ledelse av musikalske aktiviteter med vekt på å utvikle både ferdigheter og relasjoner mellom deltakerne.    

Studentene velger sitt eget hovedinstrument. eller hovedområde der de får individuell oppfølging. Samtidig er det å ha spille-ferdigheter på flere instrument og vite hvordan stemma fungerer viktig for studentene sitt kreative arbeid, og for å kunne lage og tilrettelegge musikk som passer til andre. Det legges derfor vekt på at alle studentene må ha instrumentopplæring i band-instrument, inkludert vokal, gjennom metoden band-rotasjon. Gjennom å synge sammen i kor/grupper og lære hvordan sangstemmen fungerer utvikler studentene også sitt indre gehør, noe som kan overføres. til all musikalsk aktivitet. I samspill er det åpent for alle instrument / lydkilder som klassen representerer. I emnet er også tema metodikk / didaktikk for grupper og klasserom inkludert. Studentene får utvikle sin egen læring gjennom å lede hverandre eller andre (barn/unge) i musikalske aktiviteter, med god opplæring og støtte både i planlegging og gjennomføring.  Det kan variere hvordan dette blir organisert, ut fra studentgruppas sammensetning.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskap 

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for egen ferdighetsutvikling på instrument og/eller hovedområde 
  • har grunnleggende kunnskap om bandinstrument, inkludert sangstemmen 
  • har grunnleggende kunnskap om live lydproduksjon, inkludert mikrofoner, EQ og effekter, backline, rigg og PA 

Ferdigheter 

Studenten

  • kan uttrykke seg og utforske eget fordypningsinstrument/hovedområde individuelt og sammen med andre  
  • kan vise grunnleggende ferdigheter på bandinstrument  
  • kan bruke sangstemmen i arbeid med eiget musikalsk gehør, både unisont og fleirstemt, og demonstrere instrumentroller med stemmen
  • kan planlegge, fasilitere og lede inkluderende musikalske gruppeaktiviteter i samarbeid med medstudenter

Generell kompetanse 

Studenten  

  • kan bidra med og dele av eigen kompetanse til medstudenter og andre 
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling  
  • kan samarbeide og kommunisere med fagspråk om musikalsk formidling og kvalitet i samspill med andre 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Lærigsformene vil veksle mellom praktiske kurs/workshops, selvstendig arbeid, prosjekt- og gruppearbeid, framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført både i grupper og individuelt. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen deldisipliner egne oppmøtekrav, slik som samspill, bandrotasjon og kor.  
  2. Aktiv deltagelse i planlegging, øving og gjennomføring av 2 klassekonserter/framføringer
  3. To individuelle arbeid med lead sheets til band 
  4. Individuell oppgave knyttet til selvvalgt fordypningsområde/instrument 
  5. Praktisk ledelse av musikalsk aktivitet i grupper, med skriftlig innlevering 
  6. Aktiv deltakelse i kor/ sang-prosjekt  

Alle obligatoriske læringsaktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent, og skal gjennomføres innen gitt frist. Alle læringsaktiviteter må være godkjent før en student får gå opp til eksamen. Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. 

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 30-60 minutter.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt 

Mer om hjelpemidler