MUS201 Lage musikk
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet har fokus på disse hovedområdene: Musikkteori/musikkens byggesteiner, arrangering og låtskriving/komponering for ulike instrument, musikkforståelse og musikkteknologiske verktøy.
Studentene skal i emnet lage og arrangere både egen og andres musikk og dokumentere arbeidet på ulike måter. Kunnskap om musikkteori og musikkens byggesteiner er med på å utvikle forståelsen for hvordan musikk er bygd opp, hvordan studentene kan utvikle egen musikk og formidle musikalske tanker og idéer til andre med musikkens eget (internasjonale!) vokabular. Å lytte til og analysere ulike sjangre og musikalske uttrykk, både innspillinger og livemusikk, er sentralt i emnet for å øve opp det musikalske språket (muntlig og skriftlig) og for å hente inspirasjon til egen musikk. Innen arrangering og låtskriving/komponering får studentene blant annet innføring i å lage musikk for ulike instrumenter/stemme, å bygge opp ein akkordrekke, å bygge opp melodier, og å skrive egne tekster.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for skapende arbeid med musikk
- har grunnleggende kunnskap om musikkteori, besifring og akkordprogresjoner
- har grunnleggende kunnskap om musikkteknologiske verktøy til bruk i låtskriving/komponering og arrangering
- har grunnleggende kunnskap om å lage musikk for og med ulike instrument og målgrupper
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske varierte metoder for låtskriving og arrangering
- kan anvende musikkteori i skapende arbeid med musikk
- kan bruke noteprogram, opptaksprogram og/eller video i dokumentasjon av eget arbeid med låtskriving og arrangering
- kan utvikle tekstidéer til sangtekster alene eller sammen med andre
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning
- kan gi konstruktive tilbakemeldingar til andre
- kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling
- kan vise grunnleggende musikkforståelse gjennom å anvende musikalsk vokabular både skriftlig og muntlig
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Læringsformene vil veksle mellom forelesning med innslag av praktisk arbeid, selvstendig arbeid, studentpresentasjoner/framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i grupper og individuelt.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen del-prosjekt egne oppmøtekrav.
- Læringsmappe i arrangering og låtskriving/komponering med oppgaver fra hele semesteret
- En skriftlig prøve i utvalgte musikk-teoretiske tema
- Et faglig framlegg med fokus på musikkforståelse/sjanger-analyse
- En praktisk utprøving og framføring av eget arrangement/låt/komposisjon med veiledning
Alle obligatoriske læringsaktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent, og skal gjennomføres innen gitt frist. Alle læringsaktiviteter må være godkjent før en student får gå opp til eksamen. Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen.
Vurderingsform
Mappevurdering. Studenten velger ut 2-4 arbeider fra læringsmappen, som leveres sammen med en skriftlig presentasjon og analyse av arbeidene.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler