Hopp til innhald

MUS201 Lage musikk

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet har fokus på disse hovedområdene: Musikkteori/musikkens byggesteiner, arrangering og låtskriving/komponering for ulike instrument, musikkforståelse og musikkteknologiske verktøy.  

Studentene skal i emnet lage og arrangere både egen og andres musikk og dokumentere arbeidet på ulike måter. Kunnskap om musikkteori og musikkens byggesteiner er med på å utvikle forståelsen for hvordan musikk er bygd opp, hvordan studentene kan utvikle egen musikk og formidle musikalske tanker og idéer til andre med musikkens eget (internasjonale!) vokabular. Å lytte til og analysere ulike sjangre og musikalske uttrykk, både innspillinger og livemusikk, er sentralt i emnet for å øve opp det musikalske språket (muntlig og skriftlig) og for å hente inspirasjon til egen musikk. Innen arrangering og låtskriving/komponering får studentene blant annet innføring i å lage musikk for ulike instrumenter/stemme, å bygge opp ein akkordrekke, å bygge opp melodier, og å skrive egne tekster. 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskap 

Studenten

  • har erfaringsbasert kunnskap om ulike metoder for skapende arbeid med musikk 
  • har grunnleggende kunnskap om musikkteori, besifring og akkordprogresjoner 
  • har grunnleggende kunnskap om musikkteknologiske verktøy til bruk i låtskriving/komponering og arrangering 
  • har grunnleggende kunnskap om å lage musikk for og med ulike instrument og målgrupper

Ferdigheter 

Studenten  

  • kan utforske varierte metoder for låtskriving og arrangering 
  • kan anvende musikkteori i skapende arbeid med musikk 
  • kan bruke noteprogram, opptaksprogram og/eller video i dokumentasjon av eget arbeid med låtskriving og arrangering 
  • kan utvikle tekstidéer til sangtekster alene eller sammen med andre 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan presentere eget arbeid for andre og motta og anvende veiledning 
  • kan gi konstruktive tilbakemeldingar til andre 
  • kan arbeide selvstendig og målrettet med egen musikalsk og skapende utvikling  
  • kan vise grunnleggende musikkforståelse gjennom å anvende musikalsk vokabular både skriftlig og muntlig  

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil veksle mellom forelesning med innslag av praktisk arbeid, selvstendig arbeid, studentpresentasjoner/framføringer, ekskursjoner og veiledning. Undervisning og veiledning vil bli gjennomført i grupper og individuelt. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  1. Det er obligatorisk oppmøte og aktiv deltakelse i all undervisning, ettersom alle undervisningsøkter har praktiske komponenter. I tillegg har noen del-prosjekt egne oppmøtekrav. 
  2. Læringsmappe i arrangering og låtskriving/komponering med oppgaver fra hele semesteret
  3. En skriftlig prøve i utvalgte musikk-teoretiske tema 
  4. Et faglig framlegg med fokus på musikkforståelse/sjanger-analyse 
  5. En praktisk utprøving og framføring av eget arrangement/låt/komposisjon med veiledning

Alle obligatoriske læringsaktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent, og skal gjennomføres innen gitt frist. Alle læringsaktiviteter må være godkjent før en student får gå opp til eksamen. Godkjente læringsaktiviteter er gyldige i 2 semester etter godkjenningen. 

Vurderingsform

Mappevurdering. Studenten velger ut 2-4 arbeider fra læringsmappen, som leveres sammen med en skriftlig presentasjon og analyse av arbeidene.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler