NVB012 Digital kommunikasjon og markedsføring
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
- Vil du bli mer profesjonell innen kommunikasjon og markedsføring?
- Ønsker du faglig tyngde innenfor markedsførings- og kommunikasjonsfaget?
Emnet skal gi studentene kunnskap om teoriene, informasjonen og vurderingene som ligger til grunn når organisasjoner utformer sine kommunikasjon- og markedsføringsstrategier og har særskilt fokus på det digitale. Studentene skal lære å analysere kommunikasjonskanaler og bruke modeller og verktøy for å planlegge og gjennomføre kommunikasjon og markedsføringsaktiviteter. Emnet har som mål å gjøre studentene i stand til å forholde seg til faglige verktøy i en moderne og digital verden samt reflektere kritisk rundt dagens og framtidige utfordringer for kommunikasjon fra virksomheter som konkurrerer regionalt, nasjonalt og globalt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder knyttet til hvordan organisasjoner;
- planlegger, organiserer og kontrollerer sin markedsføring og kommunikasjon
- analyserer markedet og kommunikasjonskanaler
- finner målgrupper og posisjonere seg
- kan tilpasse og benytte ulike konkurransevirkemiddel
- kunnskap om dagsaktuell og gryende forsking og problemstillinger som er relevante for fagområdet.
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og drøfte praktiske problemstillinger i lys av teorier og modeller i faget og kan grunngi sine valg
- kunne finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette i lys av en problemstilling innen digital kommunikasjon og markedsføring
Generell kompetanse
Studenten:
- kan formidle og drøfte teori, -modeller og -analyser både skriftlig og muntlig
- kan gjøre sjølvstendige refleksjoner omkring etiske, miljømessige og juridiske utfordringer knyttet til sentrale problemstillinger innenfor kommunikasjon og markedsføring
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Markedsføring
Undervisnings- og læringsformer
Tre helgesamlinger med forelesninger og arbeid med øvingsoppgaver. Nettbaserte møter mellom de fysiske samlingene.
Obligatorisk læringsaktivitet
1 skriftlig innleveringsoppgave i gruppe.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen over 10 dager alene eller i grupper på inntil tre studenter - 100 %
Karakterskala A - F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
All trykte og skriftlige hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidler