SRLE202 Samfunn, religion, livssyn og etikk
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet SRLE- samfunn, religion, livssyn og etikk - bygger på Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning.
Emnet gir studentene kunnskap om samfunnsfag, historie, religion, livssyn, filosofi og etikk. Tema i emnet retter oppmerksomheten mot barnehagens samfunnsmandat, verdigrunnlag og funksjon, innsikt i det sammensatte samfunn som barnehagen er en del av, syn på barndom og lek, oppvekstsvilkår og barns rettigheter i et historisk og samtidig perspektiv, etikk, ulike religiøse og ikke- religiøse livssyn, samt ulike kulturers fortellinger og tradisjoner og kunnskap om samisk historie, kultur og hverdagsliv. Innholdet i SRLE skal bidra til kritisk, etisk refleksjon med særlig henblikk på egen og personalets væremåte i møte med barn, foresatte og ansatte - samt skape bevissthet om maktperspektiv.
Undervisningen anvender relevant forskning og tydeliggjør en barnehagepedagogisk og fagdidaktisk tilnærming. Praksisstudiet er innlemmet i kunnskapsområdet og har fokus på ledelse av barn og medarbeidere, samt samarbeid med foresatte.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha kunnskap om:
- barnehagens grunnlagsetikk og verdigrunnlag
- familie og samfunn i historisk, samtidig og politisk perspektiv
- kulturelt mangfold, herunder samiske perspektiver
- barndom og lek
- sosial utjevning i et bærekraftperspektiv
- barnehagelærerens ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep
- barns rettigheter samt relevante lover, forskrifter og internasjonale konvensjoner
- kristen tro og kulturarv, andre religioner og livssyn samt filosofi og etisk teori og praksis
- barnehagelærers ansvar for å lede barn, personale og foresatte
- ledelse av barnehagens samfunnsmandat
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag gjennom pedagogisk ledelse
- lede, veilede og samarbeide med barn, medarbeidere og foresatte med ulik bakgrunn og forutsetninger
- identifisere barns ulike behov og utfordringer, herunder tegn på vold eller seksuelle overgrep
- etablere tverrfaglig og tverretatlig samarbeid ut fra faglige vurderinger
- formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner
- tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- involvere barn i tema og samtale knyttet til etikk, religion og filosofi
- utøve demokrati i praksis og legge til rette for barns medvirkning
- legge til rette for at barn blir kjent med nærmiljøet og ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet
Generell kompetanse
Etter fullført emne har studenten:
- kompetanse i å identifisere og møte profesjonsetiske utfordringer, reflektere kritisk over disse og bruke pedagogisk skjønn
- et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne samhandle og samarbeide for å ivareta barn og foresette med ulik bakgrunn og forutsetninger
- kompetanse i å observere, dokumentere og analysere ulike sammenhenger i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Fullført praksis 1. studieår
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet kan bestå av forelesninger, seminar, gruppediskusjoner og andre obligatoriske og studentaktive læringsformer, både individuelt og i grupper.
PRAKSIS
Praksis gjennomføres etter egne læringsutbytter som står oppført i studieplanen. Informasjonen om praksis (BBLPR201) ligger i utdanningsplanen for ditt kull og på nettsiden for praksis i barnehagelærerutdanningen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Oversikt over de obligatoriske læringsaktivitetene blir gitt ved semesterstart.
- Minimum 80% aktiv deltagelse i undervisning, da kommunikasjon og samarbeid er sentralt.
- Oppgave A, i gruppe knyttet til: et faglig og profesjonelt grunnlag til å kunne samhandle og samarbeide for å ivareta barn og foresette med ulik bakgrunn og forutsetninger.
- Oppgave B, i gruppe knyttet til: begrunne, formidle og praktisere innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag gjennom pedagogisk ledelse
- Oppgave C, individuell knyttet til: kompetanse i å identifisere og møte profesjonsetiske utfordringer, reflektere kritisk over disse og bruke pedagogisk skjønn
- Oppgave D, individuell knyttet til: kompetanse i å observere, dokumentere og analysere ulike sammenhenger i barnehagen
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen holdt gruppevis, 1 time.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
En forberedt PP presentasjon på 10 minutter med utgangspunkt i en avgrenset oppgavetekst.
Mer om hjelpemidler