TST111 Norsk Tegnspråk 1
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet Norsk Tegnspråk 1 har hovedvekt på opplæring i Norsk tegnspråk (heretter; tegnspråk), og studiet er lagt opp med praktiske øvelser i en teoretisk ramme. I løpet av semesteret vil studentene tilegne seg basisferdigheter i tegnspråk og tegnspråk grammatikk slik at de selv kan forstå og delta i samtaler på et grunnleggende nivå. For å oppnå tilstrekkelig tegnspråkkompetanse oppfordres studenter til å delta aktivt på ulike tegnspråkarenaer i døvesamfunnet. Studentene tilegner seg også grunnleggende kunnskaper om lingvistikk. Norsk Tegnspråk 1, etterfølges av Norsk Tegnspråk 2 i vårsemesteret.
Det er mulig å be om differensiert undervisning for personer som kan vise til dokumentert og/eller praktisk kompetanse i norsk tegnspråk. Ta kontakt med emneansvarleg for avklaring.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskaper om tegnspråk som et av Norges offisielle språk
- kjenner til grunnleggende grammatikalske elementer i tegnspråk
- har kunnskaper om forskjeller mellom tegnede og talte språk
- er kjent med verbal og ikke-verbal kommunikasjon
- tilegner seg grunnleggende lingvistikk
Ferdigheter
Studenten
- kan produsere enkle tegnspråktekster
- kan avlese enkle tegnspråktekster
- kan bruke grunnleggende grammatiske elementer i tegnspråk
- kan bruke grunnleggende non-verbale signaler i visuell kommunikasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har generell kompetanse i tegnspråklig samhandling på grunnleggende nivå
- har generell forståelse for grunnleggende språkbruksregler i tegnspråk
- har generell kunnskap om grunnleggende grammatiske begreper for å beskrive norsk tegnspråks struktur
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet har klasseromsundervisning, arbeid i mindre grupper og individuelt arbeid i språklaboratorium. Emnet er et kunnskaps- og ferdighetsfag som krever mye praktisk språktrening og stor egeninnsats av studenten.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringsutbyttebeskrivelser. Krav om å være til stede har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
- Innlevering av to tester i tegnforråd
- Innlevering av fire tegnspråktekster knyttet til læringsaktiviteter
- En presentasjon i klassen på tegnspråk, individuelt eller i gruppe
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.
Vurderingsform
Praktisk eksamen som består av en kort individuell presentasjon på tegnspråk og en tegnspråklig samtale i gruppe, totalt 45 minutter.
Retningslinjer for eksamen vil i forkant bli gjort kjent for studenten via Canvas og/eller i Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler
Mer om hjelpemidler