Hopp til innhald

TST213 Tolking og ledsaging for personer med kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet, del 1

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Dette er del 1 av Tolking og ledsaging for personer med kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet. Studentene vil i dette emnet få en innføring i teori som omhandler kombinert sansetap samt innføring i ulike tolkemetoder og teknikker som benyttes: Ledsaging, beskrivelse og synstolking, tolking i begrenset synsfelt, taktil tegnspråktolking og haptisk kommunikasjon. 

Teori, praktiske øvelser og praksis gir studentene et grunnlag for å tolke og ledsage for døvblinde.  Samhandling med lærere og medstudenter er et viktig virkemiddel, og aktiv tilstedeværelse i undervisningen er derfor en forutsetning. Emnet fører fram til skriftlig eksamen på våren. Del 2 av Tolking og ledsaging for personer med kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet gjennomføres høsten 3. studieår.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendig for å kunne tolke for døvblinde:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om hva døvblindhet er og hvordan et kombinert sansetap påvirker menneskers hverdag.
  • har grunnleggende kunnskap om de ulike tolkemetoder og teknikker som brukes når det tolkes for personer med kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet.
  • har kjennskap til strategier for å forberede seg til et tolkeoppdrag

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i de ulike tolkemetodene som brukes ved tolking for personer med kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet.
  • har grunnleggende ferdigheter i systemet for signaler og teknikker ved ledsaging, beskrivelse og synstolking
  • kan tilpasse formidlingen til de riktige persepsjonskanalene

Generell kompetanse 

Studenten

  • har grunnleggende kompetanse i vurdering av etiske utfordringer ulike tolkesituasjoner kan by på og å utvise faglig skjønn
  • har grunnleggende kompetanse i å kunne samarbeide med andre tolker og inngå i relasjoner med både primærbrukere og andre profesjonsutøvere på en profesjonell måte
  • kan reflektere over egne valg i tolkeutførelsen
  • kan forholde seg selvstendig til de utfordringer som gis

Krav til forkunnskaper

TST111, TST112, TST113 eller tilsvarende (60 sp) må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen. 

TST-2 må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har klasseromsundervisning, veiledning, praktiske øvelser, gruppeaktiviteter og selvstudium. Studiet krever medvirkning og stor egeninnsats av studentene. Undervisningen vil bli gitt enten på norsk eller norsk tegnspråk.

Studenter med tegnspråklig førstespråkskompetanse og studenter med norsk som førstespråkskompetanse vil få differensierte øvelser og oppgaver:

Studenter med tegnspråklig førstespråkskompetanse

  • Beskriver og synstolker på norsk tegnspråk/skriftlig norsk
  • Tolker til og fra norsk tegnspråk, norsk tegnspråk i begrenset synsfelt, taktile tegn fra norsk tegnspråk.
  • Tolker fra skriftlig tekst 

Studenter med norsk som førstespråkskompetanse

  • Beskriver og synstolker på norsk/norsk tegnspråk/skriftlig norsk 
  • Tolker til og fra norsk, norsk tegnspråk, norsk tegnspråk i begrenset synsfelt, taktile tegn, eller til skriftlig norsk

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringsutbyttebeskrivelser. Krav om å være til stede har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere. 
  • Innlevering av en oppgave knyttet til faglitteratur i emnet

Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) i løpet av semesteret. Obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent senest tre uker før eksamen. Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart. 

Vurderingsform

Oppgave,  2000 ord pluss/minus 10 % eller en tegnspråklig tekst (ca. 10 min).

Studenten vil på forhånd bli gjort kjent med retningslinjer og vurderingskriterier for eksamensoppgaven.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Det er mulig å levere forbedret versjon av oppgaven i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler