Hopp til innhald

TST312 Tegn som støtte til munnavlesning (TSS)

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

I dette emnet skal studentene kvalifisere seg for å utøve tolking med metoden Tegn som støtte for munnavlesning (TSS).

Læringsutbytte

I løpet av studiet skal studenten tilegne seg kunnskaper og den generelle kompetansen som er nødvendig for å opptre som profesjonell tolk.

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskaper om kommunikasjonsmetoden Tegn som støtte til munnavlesning (TSS) 
  • kjenner til hvor og hvordan TSS benyttes
  • har kunnskap om hvilke elementer fra norsk tegnspråk som kan benyttes når det tolkes til TSS
  • kjenner til hvordan tolken forbereder seg til et oppdrag

Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke med metoden TSS
  • kan artikulere tydelige setninger og ord
  • har gode ferdigheter i å bokstavere ved bruk av håndalfabet
  • kan innhente informasjon/ha dialog om hvordan TSS som metode skal brukes i de respektive tolkeoppdragene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gi og ta imot kollegaveiledning
  • kan selvstendig vurdere etiske utfordringer ulike tolkesituasjoner kan by på, og utvise faglig skjønn
  • kan samarbeide med andre tolker og inngå i relasjoner med både tolkebrukere og andre profesjonsutøvere på en profesjonell måte

Krav til forkunnskaper

Eksamen i TST212 skal være bestått for å kunne bestå obligatoriske læringsaktiviteter og fremstille seg til eksamen i emnet.

7 uker tolkepraksis må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.

Anbefalte forkunnskaper

Praksis 4 uker (høst )

Undervisnings- og læringsformer

Organisering og arbeidsformer: Klasseromsundervisning, veiledning, praktiske øvelser, gruppeaktiviteter og selvstudium. Studiet krever medvirkning og stor egeninnsats av studentene. Undervisningen vil bli gitt enten på norsk og/eller norsk tegnspråk.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringsutbyttebeskrivelser. Krav om å være til stede har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere. 
  • En innlevering av videofil der studenten tolker med metoden TSS                                        

Alle læringsaktiviteter og innleveringer vurderes til godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk læringsaktivitet må være godkjent senest tre uker før eksamen. Ved ikke godkjent innlevering gis det ett nytt forsøk i løpet av semesteret. Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart.

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 20 minutter.

Eksamen i emnet gjennomføres som et tolkeoppdrag. Det kan være i form av tolking av en monolog (for eksempel: et foredrag) eller av en dialog, mellom to eller flere deltakere eller for et (tenkt) publikum. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler