TST312 Tegn som støtte til munnavlesning (TSS)
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
I dette emnet skal studentene kvalifisere seg for å utøve tolking med metoden Tegn som støtte for munnavlesning (TSS).
Læringsutbytte
I løpet av studiet skal studenten tilegne seg kunnskaper og den generelle kompetansen som er nødvendig for å opptre som profesjonell tolk.
Kunnskaper
Studenten
- Har kunnskaper om kommunikasjonsmetoden Tegn som støtte til munnavlesning (TSS)
- kjenner til hvor og hvordan TSS benyttes
- har kunnskap om hvilke elementer fra norsk tegnspråk som kan benyttes når det tolkes til TSS
- kjenner til hvordan tolken forbereder seg til et oppdrag
Ferdigheter
Studenten
- kan tolke med metoden TSS
- kan artikulere tydelige setninger og ord
- har gode ferdigheter i å bokstavere ved bruk av håndalfabet
- kan innhente informasjon/ha dialog om hvordan TSS som metode skal brukes i de respektive tolkeoppdragene
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi og ta imot kollegaveiledning
- kan selvstendig vurdere etiske utfordringer ulike tolkesituasjoner kan by på, og utvise faglig skjønn
- kan samarbeide med andre tolker og inngå i relasjoner med både tolkebrukere og andre profesjonsutøvere på en profesjonell måte
Krav til forkunnskaper
Eksamen i TST212 skal være bestått for å kunne bestå obligatoriske læringsaktiviteter og fremstille seg til eksamen i emnet.
7 uker tolkepraksis må være bestått for å kunne fremstille seg til eksamen.
Anbefalte forkunnskaper
Praksis 4 uker (høst )
Undervisnings- og læringsformer
Organisering og arbeidsformer: Klasseromsundervisning, veiledning, praktiske øvelser, gruppeaktiviteter og selvstudium. Studiet krever medvirkning og stor egeninnsats av studentene. Undervisningen vil bli gitt enten på norsk og/eller norsk tegnspråk.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Undervisningen har obligatoriske læringsaktiviteter som er forankret i emnet sine læringsutbyttebeskrivelser. Krav om å være til stede har sitt utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet der læring blir utviklet gjennom samarbeid, utprøving og praktisk arbeid med medstudenter, og lærere.
- En innlevering av videofil der studenten tolker med metoden TSS
Alle læringsaktiviteter og innleveringer vurderes til godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk læringsaktivitet må være godkjent senest tre uker før eksamen. Ved ikke godkjent innlevering gis det ett nytt forsøk i løpet av semesteret. Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Praktisk eksamen, 20 minutter.
Eksamen i emnet gjennomføres som et tolkeoppdrag. Det kan være i form av tolking av en monolog (for eksempel: et foredrag) eller av en dialog, mellom to eller flere deltakere eller for et (tenkt) publikum.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Mer om hjelpemidler