VPDP100 Praksis - miljøterapeutisk arbeid
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
I praksis skal studenten utvikle sine kommunikasjons - og relasjonsferdigheter. Studenten skal utøve miljøterapeutisk arbeid gjennom tilrettelegging, støtte og opplæring i samhandling med personene det gjelder.
Emnet inneholder 13 uker brukerrettet praksis inkludert teoretisk undervisning knyttet til tema i emnet. I løpet av praksis får studentene kjennskap til hvordan hverdagen og livssituasjonen kan arte seg for personer med funksjonsnedsettelse.
Sentrale tema i emnet som studentene skal arbeide med er: miljøterapeutisk arbeid, kommunikasjon, aktivitet, selvbestemmelse og kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten …
- har kunnskap om hvordan fysiske, kognitive og sosiale funksjonsnedsettelser kan påvirke livssituasjonen til tjenestemottakere studenten møter i sin praksis
- har kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom utforskning av verdier, ønsker og livsbetingelser sammen med tjenestemottakere studenten møter i sin praksis
- har kunnskap om praksisplassen sin organisering og hvordan kvalitets og avviksrutiner håndteres
- har kunnskap om hvordan kommunikasjon og samhandling kan bidra til medvirkning, selvbestemmelse og deltakelse
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområde i tråd med kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om praksisplassens samfunnsoppdrag, og vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
- kan oppdatere sin kunnskap om legemidlers virkning og bivirkninger sammen med tjenestemottakere studenten møter i sin praksis
Ferdigheter: Studenten …
- kan beherske relevante metoder i kartleggingsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
- kan beherske livreddende førstehjelp
- kan finne og vurdere lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- kan reflektere over faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
- kan beherske dokumentasjon, og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
- kan anvende og utvikle individuelle planer i samarbeid med brukere for å sikre helhetlige og koordinerte tjenester
- kan beherske relevante metoder som støtter brukermedvirkning, beslutningstøtte og selvbestemmelse.
Generell kompetanse: Studenten …
- kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere, med utgangspunkt i respekt for den enkeltes verdighet
- kan planlegge og gjennomføre samhandling med brukere, pasienter, pårørende og andre ved bruk av relasjons- og kommunikasjonskompetanse
- kan planlegge og gjennomføre daglig omsorg i samarbeid med brukere og andre profesjoner
- kan utveksle synspunkter og erfaringer om brukers rettigheter, etiske, juridiske utfordringer og dilemmaer i miljøterapeutisk arbeid
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere individuelle tiltak med utgangspunkt i brukeres mål og behov, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
Krav til forkunnskaper
Bestått VPD100 og VPD110
Undervisnings- og læringsformer
I praksisstudiene skal studenten lære gjennom å delta i ulike yrkessituasjoner og gjennom å reflektere over egne og andres handlinger i yrkesfeltet.
Praksisforberedelser og undervisning inngår som en del av praksisemnet. Studentene utarbeider en praksisplan som følges opp i praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før emne kan fullføres:
- Deltakelse på førstehjelpskurs
- Praksisplan
- Deltakelse i praksis med 90% oppmøte
- Skriftlig oppgave inntil 2500 ord
Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i 3 semester.
Vurderingsform
Høgskulen vurderer emnet til bestått/ikke bestått. Dersom obligatorisk læringsaktivitet pkt. 3 er vurdert til ikke godkjent, må hele emnet tas på nytt.